– Det er ikke meningen å skylde på noen, men å forklare hva som er skjedd. Hun erkjenner at hun burde hatt kontroll og har forsøkt rydde opp, sier advokat Christian Flemmen Johansen foran medlemmene av Markedsrådet onsdag formiddag.

I fjor ble bloggeren Anna Rasmussen, som er tidligere kjent som «MammaTilMichelle» klaget inn til Forbrukertilsynet av en leser som reagerte på at det var utlyst konkurranser på Facebook uten at det var delt ut premier.

Rasmussen fikk et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner for å ha brutt markedsføringsloven. Bloggeren mente det var altfor høyt og ba om å få redusert gebyret til 15.000 kroner.

Tilsynet var derimot urokkelige og sto fast på sitt opprinnelige gebyr. Dermed klaget Ramussen tilsynet inn for Markedsrådet for å få det redusert.

Flemmen Johansen forklarte at Rasmussen ikke visste om konkurransene. Da tilsynet tok kontakt fjernet hun Jan Rune Rasmussens tilgang til Facebook-siden, og delte ut premiene.

– Anna Rasmussen er klar på at det ikke skal lønne seg å bryte loven, men reaksjonen må være proporsjonal, sa den profilerte advokaten.

Lovte bort sandaler og sneakers

Rasmussen var ikke til stede under behandlingen av saken onsdag morgen, men stilte opp i sitt første intervju på to år i «God Morgen Norge» samme dag.

– Jeg føler at vi bor i et land der det skal ganske mye til for å få den summen i bot. Det er det jeg er uenig i. Jeg er veldig enig i at jeg skal ta straff for det jeg har gjort, men en realistisk sum, sa hun på TV 2.

Hverken Anna eller Jan Rune Rasmussen har svart på DNs henvendelser. I oktober giftet paret seg.

Rasmussen begynte å blogge om livet som alenemamma etter å ha blitt gravid som 14-åring. Siden har hun fått to barn til og samtidig vokst til å bli en av Norges største bloggere.

Facebook-siden hennes har rundt 120.000 følgere, og Instagram-kontoen over 263.000. Selskapet hennes Anna Rasmussen as hadde en omsetning på tre millioner kroner i 2017, og et resultat før skatt på 1,1 millioner kroner.

Det var totalt fem konkurranser, der man måtte kommentere «JA» for å være med i konkurransen. Premiene var sneakers fra Asfalt, sandaler fra Birkenstock, produkter fra Kari Traa, Finse-jakke fra Twentyfour, og én meter Flaxlodd.

Det er uklart hvor mange som deltok på konkurransen, men innleggene fikk mellom 300 og 900 likes. Rekkevidden på et Facebook-innlegg avhenger av hvor stort engasjementet på posten er.

Uenig i størrelsen

– Denne bloggen handler ikke om private ytringer fra pikerommet, men profesjonell markedsføring fra styrerommet, sa advokat Morten Grandal i Forbrukertilsynet etter å ha vist Markedsrådet skjermdumper av Rasmussens blogg.

Han argumenterte for at det er viktig at gebyrets settes høyt for at det ikke skal lønne seg å bryte markedsføringsloven.

Grandal mente det ikke var formildende at Rasmussen delte ut premiene etter at tilsynet tok kontakt.

– Du kan ikke bryte reglene, sitte på gjerdet og se hva som skjer, og så dele ut premiene når tilsynet kommer, sa advokat Morten Grandal i sitt innlegg.

Rasmussens advokat la derimot vekt på at bloggeren hadde lite å tjene på konkurransene, og at ingen har lidd noen skade av at premiene ikke ble delt ut. Han pekte også på at Markedsrådets avgjørelse kan komme til å stå igjen som en prinsippavgjørelse.

– Bloggverdenen har vi bare sett begynnelsen av. Terskelen for reaksjonen må ligge på et fornuftig nivå og være proporsjonalt med det som faktisk har skjedd, sa han foran Markedsrådet.

Markedsrådet konkluderer i saken om to til tre uker. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Det er kun to av ungdomspartiene som ikke vil legge ned oljenæringen så fort som mulig. Hva er det disse ungdomspolitikerne ikke har forstått?
01:44
Publisert: