Kåringen Årets Byrå ble arrangert av Regi og Dagens Næringsliv for tredje gang i Oslo Konserthus tirsdag kveld.

Årets kommunikasjonsbyrå med byråinntekt over 100 millioner kroner ble Geelmuyden Kiese (GK). Dette er prisen som henger aller høyest under utdelingen, og ble for første gang delt ut i Norge i år.

– For tre-fire år siden bestemte vi oss for å lage et kombinasjonsbyrå. Det er deilig å se at kundene i dag ser at vi er et kommunikasjonsbyrå med det brede spekteret det representerer, sier viseadministrerende direktør Svein Roger Selle i GK-gruppen.

Så legger han spøkefullt til:

– Du kan si at å komme inn i GK er som å komme inn i baren til «Star Wars».

Selle forteller at grunnen til at nettopp GK ble byrået som sikret kveldens gjeveste pris, ligger i spesialiseringen byrået har opparbeidet seg.

– Vi har spesialisert oss på å fortelle samfunnshistorie. Vi forteller de ekte historiene på en kreativ måte, det tror jeg er nøkkelen. Vi arbeider også målrettet mot ungdom og har hatt flere kampanjer som treffer de unge, sier Selle.

Nina Riibe er administrerende direktør i Geelmuyden Kiese og har en stab på over hundre ansatte i Norge. Hun er svært fornøyd med å kunne ta med prisen hjem.

– Nå er det feiring, og det blir nok feiring på jobben i morgen også, sier hun.

Tøff konkurranse

54 byråer hadde meldt seg på konkurransen som undersøker hvilke pr-, medie- og reklamebyråer som vurderes høyest av sine egne kunder. Etter å ha analysert tallene og svarene fra 1150 byråkunder, ble 35 byråer nominert i åtte forskjellige kategorier.

– Mange av landets byråer får svært gode vurderinger av sine kunder, og konkurransen om førsteplassen har vært tøff, sier administrerende direktør Pia Grahn i Regi.

Starcom vippet Red av tronen

Mediebyrået Red Media Consulting har gått til topps i kategorien «mediebyråer med byråinntekt over 50 millioner» de to foregående årene. Tirsdag kveld måtte de se at Carat og Starcom hadde flere fornøyde kunder, og dermed ta til takke med en tredjeplass.

Det var nemlig Starcom som gikk helt til topps i den gjeveste kategorien.

– Vi har ambisjoner om å lede, men forventet ikke å toppe denne konkurransen. Denne kåringen er en fantastisk anerkjennelse, og viser at folk ser verdien vi gir. Det er utrolig hyggelig å vinne, sier Starcom-direktør Jon Axel Nævestad.

Starcom stakk av med hovedprisen under torsdagens utdeling.
Starcom stakk av med hovedprisen under torsdagens utdeling. (Foto: Javad Parsa)

– Målet er å ligge jevnt på toppen. Jeg må takke kundene, men også de ansatte som leverer dette produktet hver dag, legger Nævestad til.

Årets designbyrå ble Northern Beat, som slo Cretalux og Fasett på henholdsvis andre og tredjeplass.

Northern Beat stakk også av med fagprisen for digital kompetanse.

– Dette er det viktigste beviset vi kan få fra kundene. Helt fantastisk, sier daglig leder Ørjan Clausen.

Se intervju med flere av prisvinnerne her: - Vi tar litt rotta på hele salen
Se intervju med de største prisvinnerne i Årets Byrå her
04:02 Min
Publisert:

Iteo ble kåret til årets pr-byrå for andre år på rad, denne gang foran WergelandApenes og Släger. Tetgruppen var nesten lik i fjor med Iteo og WergelandApenes på de to øverste plassene. Släger, som har internasjonale kunder som Netflix og Facebook på kundelisten, kapret tredjeplassen.

Gjengen i Iteo tok hjem prisen for årets pr-byrå for andre året på rad.
Gjengen i Iteo tok hjem prisen for årets pr-byrå for andre året på rad. (Foto: Javad Parsa)

– Vi jobber med å ha fornøyde ansatte og proaktivitet. Vi er veldig glade for å vinne andre året på rad, sier partner Tina Tharaldsen i Iteo.

Northern Beat vant fagpris for digital kompetanse og ble i tillegg årets designbyrå.
Northern Beat vant fagpris for digital kompetanse og ble i tillegg årets designbyrå. (Foto: Javad Parsa)

Mood Communication stakk av med prisen i kategorien Årets mediebyrå med byråinntekt mellom seks og 50 millioner kroner. Der sikret PHD sølvplassering, og Zenith den siste plassen på pallen.

– Det å vinne sier noe om at vi leverer god kvalitet, at vi har engasjert og at vi har den fagkompetansen som trengs, sier byråleder Nils Sejersted i Mood.

Mood Communication ble årets mediebyrå med byråinntekt mellom seks og 50 millioner kroner.
Mood Communication ble årets mediebyrå med byråinntekt mellom seks og 50 millioner kroner. (Foto: Javad Parsa)

Fjorårets reklamevinner uteble fra pallen

Årets reklamebyrå med byråinntekt fra seks til 25 millioner kroner ble HK Reklamebyrå, foran Naug & Venner og Morgenstern på plassene bak. HK vant også samme pris i fjor.

HK Vant Årets reklamebyrå 25–50 millioner kroner for andre år på rad.
HK Vant Årets reklamebyrå 25–50 millioner kroner for andre år på rad. (Foto: Javad Parsa)

Årets reklamebyrå med byråinntekt 25–50 millioner kroner ble Anorak. De slo henholdsvis Per Høj og Empefire på pallen.

I fjor var det Kitchen som stakk av med seieren i den største reklamekategorien, der byråinntekten må ligge over 50 millioner kroner. I 2018 er byrået derimot ikke å finne på listen, som ble vunnet av Los & Co foran Try og McCann.

I åpen klasse vant NewsLab førsteplassen i content-kategorien.

– Veldig gøy for oss å vinne denne prisen! Vi er bare et fire år gammelt byrå, så dette betyr mye, sier Kristiane Hammer fra NewsLab.

Hun legger til at de er veldig opptatte av å satse på kvalitet og å holde seg jordnære.

I performance-kategorien stakk Semway av med prisen. Spesialprisen for kreativitet gikk til Morgenstern, og fagprisen for strategi var det WergelandApenes som stakk av med.(Vilkår)