– Det er veldig gledelig at interessen for Årets Byrå er så stor, sier administrerende direktør i det svenske analysebyrået Regi, Pia Grahn.

Årets Byrå er en kombinert undersøkelse og kåring. Det er Dagens Næringsliv som i samarbeid med Regi kårer de beste reklame, pr- og mediebyråene i Norge. Byråene rangeres basert på intervjuer med byråenes kunder.

Regi-direktør Grahn har fått med seg tidligere leder for den norske mediebyråforeningen, Tonje Gjerstad, som konsulent for den norske byråmålingen.

– I 2016 ble målingen møtt med sunn skepsis og nysgjerrighet i Norge, men nå vet byråer og annonsører hva vi måler og hvordan det kan brukes. Årets Byrå er et godt verktøy for hvert enkelt byrå til å videreutvikle sin forretning, sier Gjerstad. 

Veteranhjelp

I 2017 er det 53 byråer som har meldt seg på kåringen, mot 48 i 2016 – som var første gangen undersøkelsen ble gjennomført i Norge. I neste uke blir nominasjonene offentliggjort i Dagens Næringsliv, og 30. mai kåres vinnerne i Oslo Konserthus.

– Hva lærte dere av det første året i Norge?

– Vi har lært oss at vi må være tydelige på at dette ikke bare er en konkurranse eller ikke bare en studie, men begge deler. Det som er gledelig, er at mange av byråene har brukt og jobbet med resultatene i ettertid, sier Pia Grahn.

Det var viktig for svenskene i Regi å få med en som kjente den norske bransjen godt. Tonje Gjerstad begynte i reklamebransjen allerede i 1974 og har hatt en rekke lederstillinger de siste årene.

– Det har vært interessant og veldig morsomt å videreutvikle norske Årets Byrå. Vi har gjort kvalitative forbedringer knyttet til gjennomføringen av undersøkelsen, blant annet språklig. I tillegg har vi skjerpet kravene til innsending av kundelister, sier Gjerstad.

Norsk kjennetegn

Årets Byrå er blitt gjennomført i Sverige i 17 år; nå er det i ferd med å bli nordisk og er allerede også etablert i Finland.

– Jeg tror det at vi holder på å bli helnordisk øker interessen blant byråene, sier Grahn.

Hun mener det er noen viktige forskjeller mellom det norske og det svenske markedet.

– Det finnes flere byråer som jobber globalt i Sverige enn i Norge, der reklamebyrået Forsman & Bodenfors kanskje er det fremste eksempelet, sier Grahn.

Hun tror imidlertid at det er én ting norske byråer er bedre på enn de svenske:

– Kundene vil ofte ha et hybridbyrå – som gir forskjellige reklametjenester i ett – ikke bare reklame eller pr hver for seg. Her tror jeg norske byråer er lenger fremme enn Sverige, og mange kaller seg allerede for hybrider, sier Grahn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.