– Vi har jobbet veldig mye det siste året med å redefinere konseptet vårt og finne måter å tilpasse oss digitaliseringen. Når man har fokus på fremtiden kan det tidvis gå på bekostning av nåtiden. Det er vanskelig å si sikkert hva som har vært utslagsgivende, men jeg antar at det henger sammen med grepene vi tar som virksomhet, sier konsernsjef og styreleder Preben Carlsen i Trigger.

Siden oppstarten i 2010 har Trigger vunnet en rekke pr-priser, og blant annet blitt kåret til drømmearbeidsplass i medie- og kommunikasjonsbransjen. Byrået er blitt kåret til Årets pr-byrå av Byråprofil de fire siste årene, og fikk tittelen verdens beste kreative pr-byrå under prestisjefylte Sabre Awards i 2015. 

I fjor stakk Trigger dessuten av med seieren i kategorien «pr-byrå» i den kombinerte undersøkelsen og kåringen Årets Byrå, der byråene rangeres basert på kundenes vurderinger.

Ikke nominert

For andre år på rad har det svenske analysebyrået Regi i samarbeid med DN undersøkt hvilke pr-, medie- og reklamebyråer som har mest tilfredse kunder. 

Innenfor kategorien «pr-byrå» har det skjedd flere utskiftninger i nominasjonene til Årets Byrå. I tillegg til Trigger er fjorårets nominerte Zynk ute av årets liste, mens JCPR og Geelmuyden Kiese er med for første gang. Sistnevnte er Norges største pr-byrå målt etter omsetning.

– Vi er ikke et pr-byrå lenger, og derfor blir Årets pr-byrå kanskje en litt feil måling å være en del av, sier Carlsen i Trigger, og legger til:

– Vi er selvsagt opptatt av at kundene skal være fornøyd med den jobben vi gjør. Spørsmålet er hvem som er kundene våre i det gamle versus det nye konseptet. Vi er i en prosess der vi jobber på en annen måte enn tidligere, og den dreiningen er jeg ganske overbevist om at gjenspeiler seg i resultatene fra undersøkelsen. 

«Kan være stolte»

53 byråer har meldt seg på kåringen i år, mot 48 i fjor, da undersøkelsen ble gjennomført for første gang i Norge. Av de 53 kvalifiserte byråene er 33 nominert i syv ulike kategorier. 

– De nominerte byråene er dem som ligger best an med utgangspunkt i kundenes vurderinger av rundt 20 ulike kriterier, og felles for dem er at de har veldig fornøyde kunder. Er man nominert kan man uten tvil være veldig stolt, sier administrerende direktør Pia Grahn i det svenske analysebyrået Regi.

Blant kriteriene som vurderes er byråenes strategiske kompetanse, kreative nivå, og digitale kompetanse, i tillegg til hvor god man er på å forstå kundenes profiler.

Nytt konsept

I april skrev DN at kun tre av de 20 største reklame- og pr-byråene i Norge har medlemmer med teknologisk kompetanse i sine styrer. Det fikk flere eksperter til å stille spørsmål ved om byråene er rustet til å jobbe med kunder som selv blir digitalisert.

Preben Carlsen i Trigger ønsker ikke å gå i detaljer på hverken hva det tidligere pr-byrået nå skal definere seg som eller hvilke konkrete endringer som gjøres i selskapet, før lanseringen av det nye konseptet skjer ved månedsskiftet.

Han er imidlertid klar på at digitalisering er en viktig faktor for grepene Trigger nå tar:

– Vi må hjelpe virksomheter med å posisjonere seg for en tid der alt går fortere på grunn av den digitale transformasjonen. Skal vi bistå med dette må vi jobbe dypere enn med kommunikasjon, som i seg selv ikke er nok for å møte nye krav, forventninger og en global konkurransesituasjon.

Fem nykommere om nominasjonene:

Nils Sejersted i Mood Communication. Foto: Christian Berset  
Nils Sejersted i Mood Communication. Foto: Christian Berset  

Nils Sejersted, Mood Communication:

– Mood er ikke med på mange bransjekåringer, men vi synes Årets Byrå er en viktig kåring fordi den er basert på tilbakemeldinger på jobben vi gjør for kundene våre hver dag. Derfor er den både nyttig og relevant for oss. Det er første gang vi deltar, og det er veldig hyggelig å være på listen.

Henrik Juel Teige i JCPR. 
Henrik Juel Teige i JCPR.  (Foto: Lena Britt Fredrickson)

Henrik Juel Teige, JCPR:

– Dette er utrolig stort for oss. Vi har hatt som en av våre målsetninger å bli nominert til denne prisen, og lite er mer tilfredsstillende som å nå målene man setter seg. I dag er det nesten like god stemning på kontoret som da Trigger sluttet å være et pr-byrå.

Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese. Foto: Gunnar Blöndal  
Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese. Foto: Gunnar Blöndal  

Hans Geelmuyden, Geelmuyden Kiese:

– For meg bringer Regi viktige vurderinger til kunder når de skal velge byrå. Det er kjempehyggelig at vi er nominerte, og jeg vet at alle i GK setter pris på en faglig anerkjennelse for det fellesskapet vi er. Vi er et merittert miljø som selvfølgelig liker å vinne, selv om vi ikke forventer det.

Jan Fredrik Sandengen i Saatchi & Saatchi.
Jan Fredrik Sandengen i Saatchi & Saatchi. (Foto: Aleksander Nordahl)


Jon Fredrik Sandengen, Saatchi & Saatchi: 

– Det er på alle måter hyggelig og gledelig å være nominert. Det at denne undersøkelsen dreier seg i stor grad om kundetilfredshet gjør Årets Byrå litt annerledes enn andre kåringer. Vi synes det er veldig hyggelig hvis vi når opp i en slik sammenheng. Det viktigste er at de vi jobber med hver dag syns det vi leverer er bra.

Thomas De Vries i Breakfast.
Thomas De Vries i Breakfast. (Foto: Victoria Asmerom Bratli)

Thomas De Vries, Breakfast:

– Det er første året vi deltar, og vi setter stor pris på at vi blir nominert. Særlig ettersom dette er resultatet av våre egne kunders uttalelser. For oss betyr det at kundene viser seg å være fornøyde med det vi leverer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.