– Jeg skjønner ikke hvordan man har turt å sende eposter til konkurrenter om denne type ting, sa advokat Jan Magne Langseth fra Simonsen Vogt Wiig i sin prosedyre fredag.

Hovedforhandlingen i rettssaken der Monobank, Komplett Bank og Ikano Bank har saksøkt Bank Norwegian fortsatte fredag. I sin prosedyre sa Langseth, som representerer Bank Norwegian, at de tre bankene brøt konkurranseloven da de forsøkte å få Bank Norwegian med på et samarbeid om Google-annonsering.

De tre bankene har saksøkt Bank Norwegian for å systematiske kjøp av Google-annonser på søkeord med bankenes kjennetegn. I forkant av rettssaken var tonen mellom spesielt Monobank og Bank Norwegian svært spiss – og sistnevnte ble anklaget for å være «den store bøllen» som utnytter mindre konkurrenter.

DN omtalte tidligere denne uken en rekke eposter sendt fra Monobank og Komplett Bank til Bank Norwegians leder for marked og kundekontakt Fredrik Mundal. I epostene forsøker Monobanks markedsansvarlig Sigve Heldal og Komplett Banks Vegard Stenberg å overbevise Bank Norwegian om å stoppe praksisen.

«Vi bruker MYE penger bare på å «forsvare» oss på eget merkenavn på Google. Det burde være helt unødvendig og det er KUN Google som tjener enda mer penger på denne praksisen», skrev Heldal i eposten, før han foreslo at begge kunne slutte å Google-annonsere på hverandres navn.

Epostene ble en sentral del av Bank Norwegian og Langseths argumentasjon i prosedyren fredag.

Har vurdert å melde til Konkurransetilsynet

I Asker og Bærum tingrett torsdag, fortalte markedsansvarlig Sigve Heldal i Monobank at selskapet betaler 70 kroner per klikk for å annonsere på søkeordet «monobank» på Google. Så langt i år har banken brukt to millioner kroner bare på annonser på eget merkenavn.

Bank Norwegian avviste henvendelsen fra konkurrentene. I retten sa Mundal at han ikke likte å motta eposten og at Bank Norwegian har vurdert om de skulle ta epostene videre til Konkurransetilsynet

Langseth sa i sin prosedyre fredag at korrespondansen er et klart brudd på paragraf ti i konkurranseloven – et samarbeid som begrenser konkurransen i markedet – og argumenterte for at man ikke kan vurdere brudd på markedsføringsloven uten å ta konkurranseloven i betraktning.

Avviser påstanden

De tre bankenes advokat, Lars Erik Steinkjer fra Wikborg Rein, avviser at epostene bør legges vekt på i saken og avviste anklagene fra Bank Norwegian.

– Jeg kan fortsatt ikke se hvordan det er relevant for denne saken. Det må jeg bare innrømme, sa Steinkjer under sin replikk på prosedyren til Langseth, før han la til:

– De hadde all grunn til å tro at bruken av annonser på søkeord med deres kjennetegn ikke var innenfor norsk lov. Det må man selvfølgelig få lov til å mene det uten å bli møtt av argumenter om konkurranseloven, sa Steinkjer.

Aner ikke hva man skal gjøre

Lars Berge, som er initiativtager til og nestleder i Bra Søk, Bransjeorganisasjonen for søkemotormarkedsføring, var innkalt som ekspertvitne av Bank Norwegian i rettssaken.

Berge sier til DN at Bra Søk advarer mot denne form for annonsering, fordi den er risikofylt.

Lars Berge, nestleder i Bra Søk.
Lars Berge, nestleder i Bra Søk. (Foto: Aleksander Nordahl)

– Det kan bli en skyttergravskrig – en budkamp – der man er usikker på hva utfallet er. Det kan være en omdømmerisiko å drive denne formen for annonsering, selv om det lovmessig kan være helt greit. Annonsører må være veldig bevisst på dette, sier Lars Berge.

Bra søk har ikke tatt eksplisitt stilling til hva det synes om Bank Norwegians praksis, og vil avvente dommen i saken.

Han innrømmer at han har problemer med å se hvordan bransjen skal innrette seg dersom de tre bankene får medhold i kravet om å forby Bank Norwegian fra å annonsere på søkeord tilknyttet merkenavnet til partene. Dersom dette blir utfallet, vil bankene måtte koordinere hvilke søkeord man ikke skal annonsere på.

Hvor grensene skal trekkes, mener Berge konkurranse- og forbrukermyndighetene bør fatte interesse for.

– Jeg har ingen tro på at aktørene selv kan finne en god markedspraksis på dette området. Søkemotorene kan finne metoder. Men det vil utvilsomt skape undring og en ny diskusjon i bransjen. Det er noe hele bransjen må se på – hva som blir praksis og hvordan man skal forholde seg til dommen, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.