Bloggeren Anna Rasmussen, også kjent som «Mamma til Michelle», får 100.000 kroner i overtredelsesgebyr for brudd på markedsføringsloven etter å ha arrangert konkurranser på Facebook uten å trekke vinnere.

Etter å ha mottatt varsel om boten, skrev blogger Anna Rasmussen i sitt svarbrev til Forbrukertilsynet at hun ønsket å få sin bot redusert til 15.000 kroner. Bakgrunnen for det var at hun mente størrelsen på overtredelsesgebyret ikke samsvarte med lovbruddet eller de fordeler selskapet skal ha fått av lovbruddet. Forbrukertilsynet har valgt å se bort fra Rasmussens svar.

Aksjeselskapet Anna Rasmussen, som er heleid av Rasmussen selv, hadde i overkant av tre millioner kroner i inntekt i fjor. Resultatet før skatt ble 1,1 millioner – opp fra 488.000 kroner året før.

Privat hadde Anna Rasmussen en nettoinntekt på rundt 2,2 millioner kroner, ifølge tall fra kredittvurderingsselskapet Dun & Bradstreet.

Konkurranser uten vinnere

– Med sine rundt 120.000–130.000 følgere har selskapet utsatt et betydelig antall forbrukere for den villedende handelspraksisen. Selskapet har videre utnyttet forbrukernes ønske om å vinne premier til å spre ytterligere markedsføring gjennom å legge inn annonselenker til ulike produkter i kommentarfeltene til de aktuelle konkurransene, skriver Forbrukertilsynet.

Bakgrunnen for gebyret er at Rasmussen arrangerte fem konkurranser på sin Facebook-side mellom 13. mars og 25. mai uten å trekke en vinner. Å gjennomføre konkurranser eller kampanjer der det loves ut premier uten at det blir delt ut premiere til vinnere, er brudd på markedsføringslovens paragraf 6 om urimelig handelspraksis.

– Selv om premiene ble delt ut i etterkant av at tilsynet tok opp saken, er dette uansett for sent for konkurransene som ble arrangert i mars. Vi finner det overveiende sannsynlig at det var brevet fra Forbrukertilsynet som gjorde at premiene for samtlige av konkurransene ble delt ut, skriver Forbrukertilsynet i sitt vedtak datert 8. oktober.

Rasmussen ønsker ikke å kommentere saken overfor DN.

– Vårt håp er at det sender et signal også til andre påvirkere. De må gjøre seg kjent med lovverk og sørge for at de følger det, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.
– Vårt håp er at det sender et signal også til andre påvirkere. De må gjøre seg kjent med lovverk og sørge for at de følger det, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet. (Foto: Fartein Rudjord)

Forbrukertilsynet vil sende et signal

– Forbrukerne er blitt lurt, og det er derfor denne bestemmelsen er så entydig, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Hun sier at Rasmussens argument om at hun ikke har tjent særlig mye på konkurransene bare utgjør en del av vurderingen, og forklarer hvorfor tilsynet har sett bort fra innsigelsene:

– Dette er et åpenbart lovbrudd, og reglene er ganske enkle: Det er ikke tillatt å utlyse konkurranser uten å dele ut premier. Noe av innsigelsene har også gått på at premiene er blitt utdelt, at forholdet er rettet opp i. Vi har poengtert at dette er et gebyr for et allerede begått lovbrudd, så da har det ikke betydning.

Om størrelsen på gebyret, sier hun at det må være av en størrelse som gjør at det ikke lønner seg å gjennomføre lovbrudd.

– Her er det flere innlegg og konkurranser det dreier seg om. Vi har gjort en konkret vurdering, og ser ingen grunn til å redusere gebyret.

Rasmussen er den første bloggeren som ilegges gebyr av Forbrukertilsynet.

– Vårt håp er at det sender et signal også til andre påvirkere. De må gjøre seg kjent med lovverk og sørge for at de følger det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Arkitektur-professor om Røkkes skyskraper-drøm:
– Den som er høyest, er best. Behøver ikke si mer
01:19 Min
Publisert: