Flere av selskapene som har annonsert hos bloggeren Anne Brith Davidsen opplever å få henvendelser fra enkelte kunder som truer med boikott.

– Hun sa at hun vet hvor jeg jobber og at hun har funnet barnet mitt på Facebook. Hun ville også ta saken til pressen og anmelde meg for injurie. Jeg sa at jeg oppfattet det som trusler, noe hun bekreftet at det var ment som, sier Gry Monica Engen.

Blogging er i løpet av kort tid gått fra å være fritidssyssel på jenterommet til millionindustri og en markant trend innen markedsføring. Bloggere og nettprofiler tjener store summer på å annonsere for flere av landets største merkevarer i sine kanaler.

Gry Monica Engen opplevde å bli truet med anmeldelse og å få arbeidsgiveren oppringt fordi hun kom med kritisk tilbakemelding til en kommersiell samarbeidspartner.
Gry Monica Engen opplevde å bli truet med anmeldelse og å få arbeidsgiveren oppringt fordi hun kom med kritisk tilbakemelding til en kommersiell samarbeidspartner. (Foto: Javad Parsa)

En av dem som har etablert seg som en av de mest populære bloggerne, er Anne-Brith Davidsen. Ifølge blogglisten.no er hun ofte blant landets ti mest leste bloggere. Merkevarer som Gina Tricot, Slikkepott.no, Ecco og Proviant har annonsert på hennes plattformer. Hun har også medvirket i TV 2-serien «Bloggerne», og opprettet tidligere i år aksjeselskap i eget navn. I 2017 sto Davidsen oppført med en inntekt på 932.852 kroner.

«Virker skremmende»

Bruk av egne barn på de kommersielle bloggene, der for eksempel innlegg om spesifikke temaer eller produkter er sponset, har vært gjenstand for mye debatt om etikk og markedsføring de siste ukene. VGs Morten Hegseth skrev nylig en kritisk kommentar om de som eksponerer og tjener penger på barna sine.

Davidsen blogger om baking og matlaging, men også om temaer som livsstil og familielivet med fire barn.

Bloggleser Engen kontaktet et selskap for å si at hun ikke ønsker å benytte seg av deres produkt så lenge selskapet samarbeidet med Davidsen, fordi hun mener bloggerens bruk av egne barn i markedsføring er uetisk og fordi hun mener hun har utlyst konkurranser uten å trekke premier. Engen sier hun ble oppringt av Davidsen etter henvendelsen til selskapet.

– Det er klart det virker skremmende når hun truer med anmeldelse, sier Engen.

Davidsen mener på sin side at anklagene om konkurranser er falske, og mener hun og familien blir utsatt for hets og sjikane.

Møte med ledelsen

Engen sier hun har opplevd situasjonen med Davidsen som belastende.

– Jeg har aldri vært usaklig i min kritikk. Likevel tok hun kontakt med min arbeidsgiver for å «informere» om at jeg er et nettroll og at hun skulle anmelde meg. Jeg synes det er ekkelt at arbeidsgiveren min ble trukket inn i saken, sier Engen.

Engen, som jobber som underdirektør i Skatteetaten, har hatt et møte med ledelsen for å forklare sin side av saken.

– Kan du forstå at hun reagerer når det kommer kritikk knyttet til noe som har med barn å gjøre?

– Man må forvente reaksjoner når man bruker egne barn i reklame på denne måten. Jeg opplever ikke at det var det hun hovedsakelig reagerte på, vi snakket mest om falske konkurranser. Da jeg tok opp det med eksponering av barn slo Davidsen fast at det var noe hun kom til å fortsette med, sier Engen.

Melder inn avvik

Davidsen har ingen planer om å legge seg flat for kritikken fra Engen.

– Gry Monica Engen er underdirektør i Skatt øst, og det opplevdes svært ubehagelig at en som over lengre tid har vært ute etter meg sitter i en posisjon hvor hun kan ha tilgang på mye personlig informasjon om meg. Jeg ble derfor rådet av en annen ansatt i Skatt øst, til å melde inn et avvik til Skattedirektoratet for å se om hun kunne ha misbrukt sin posisjon for å få ut informasjon om meg og mitt firma, sier Davidsen.

Hun har ikke besvart DNs spørsmål om dokumentasjon på at Engen har vært ute etter henne over lengre tid.

Bloggeren understreker at fremgangsmåten ikke hadde vært den samme om Engen hadde hatt en annen arbeidsgiver.

– For meg var det avgjørende hvor Gry Monica jobbet, det er ikke sånn at jeg hadde ringt arbeidsgiveren hennes om hun jobbet i Oslo Taxi. Bakgrunnen for dette er som du vet at hun har skrevet til en av mine oppdragsgivere, på det jeg mener er misvisende grunnlag, og det ønsket jeg å få en avklaring på.

– Når det gjelder anklager om trusler fra min side, så blir dette selvsagt ord mot ord. Det er ikke min opplevelse av samtalene, sier Davidsen.

Politianmeldelse

DN har snakket med en annen kvinne, som også sier hun er blitt oppringt av Anne-Brith Davidsen etter å ha skrevet kritiske kommentarer om bloggeren på nett, samt delt et skjermbilde av et bilde Davidsen selv hadde delt på nett.

– Jeg ble skjelt ut og hun sa jeg hadde brutt loven ved å dele skjermbildet. Senere truet hun med anmeldelse, sier kvinnen, som ønsker å være anonym.

Denne meldingen mottok Engen fra bloggeren Anne Brith Davidsen.
Denne meldingen mottok Engen fra bloggeren Anne Brith Davidsen. (Foto: Skjermdump)

Etter å ha vært i kontakt med Engen og den andre kvinnen, skrev Davidsen på sin blogg at hun har identifisert «trollene» og «haterne» som har hetset henne og familien, og at disse kan politianmeldes. Davidsen har også trukket frem muligheten for politianmeldelse i skriftlig kommunikasjon med begge.

DN har bedt Davidsen om dokumentasjon på anmeldelsen og det hun oppfatter som hetsende meldinger fra Engen og den andre kvinnen, uten å ha mottatt dette.

«Sjikanering og hetsing»

Begge benekter at de har skrevet noe som kan ligne på hets, og opplever at hendelsen er ment for å skremme dem. DN har sett dokumentasjon på kommunikasjon mellom dem og Davidsen, i tillegg til eposten Engen sendte til annonsøren og kommentarer begge kvinnene har skrevet på nett. Begge har ved flere anledninger vært i kontakt med politiet for å høre om det foreligger noen anmeldelse mot dem. Det har de fått avkreftet per 2. november.

Eposten som Gry Monica Engen sendte til en av Davidsens kommersielle samarbeidspartnere.
Eposten som Gry Monica Engen sendte til en av Davidsens kommersielle samarbeidspartnere. (Foto: Skjermdump)

– Det er en politisak gående. Politiet har den informasjonen de trenger, sier Davidsen, og legger til:

– Det er ingen tvil fra min side hva dette dreier seg om. Å drive med sjikanering og hetsing på sosiale medier over lang tid, og å ta kontakt med mine oppdragsgivere for ødelegge mitt navn og rykte, er ikke greit og svært lite konstruktiv, sier hun.

Varsler boikott

I etterkant av kvinnenes opplevelse og debatten om uetisk eksponering av barn i reklame, har flere selskaper som samarbeider med eller annonserer gjennom Davidsens plattformer mottatt anonyme eposter som varsler boikott. Engen og den anonyme kvinnen avkrefter at de er involvert i dette.

Daglig leder Knut Eirik Gården i nettbutikken Slikkepott.no opplyser at han har mottatt tre henvendelser fra forbrukere som er kritisk til nettbutikkens samarbeid med Anne-Brith Davidsen. En av disse var sendt til flere annonsører.

– Det er ikke artig å få slike henvendelser, jeg vil jo at kundene mine skal være fornøyde. Jeg ønsker ikke å ha samarbeid med noen som er skyld i at kunder føler et ubehag, men i dette tilfellet vet jeg ikke hvor reell kritikken er, sier Gården.

Han erkjenner at han ikke har full kjennskap til bakgrunnen for at noen kunder har valgt å ta til orde for boikott, men sier han har god dialog med Davidsen om situasjonen.

«Litt som en heksejakt på enkeltpersoner»

– Jeg kan bekrefte at vi har fått en anonym mail der noen opplyser at de ikke vil benytte våre tjenester så lenge vi samarbeider med denne personen, sier daglig leder Hendrix Liam ved frisørsalongen Hendrix Hair.

Han sier at det alltid vil forekomme reaksjoner på kommersielle samarbeid med offentlige personer.

– Hva individuelle forbrukere måtte mene, blir for min del litt som en heksejakt på enkeltpersoner på grunn av ting de har gjort. Det blir litt mye synsing. Vi tar det til etterretning, men lar oss ikke styre av disse henvendelsene med mindre det er hold i påstandene i form av en rettskraftig avgjørelse, sier Liam.

Matkasseleverandøren Proviant har hatt enkelte samarbeid med Davidsen, og bekrefter at de har mottatt en anonym henvendelse av samme art.

– Vi jobber kontinuerlig med å evaluere vår markedsføring, inkludert bruken av bloggere. Det er viktig for oss at de er gode representanter for vårt selskap. Det gjelder alle vi jobber med, sier merkevaresjef Charles Pembroke-Birss.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Møt de nye norske filmstjernene
Ine Marie Wilman, Renate Reinsve og Axel Bøyum, Thea Sofie Loch Næss, Jonas Strand Gravli og Mohammed Aden Ali.
02:39 Min
Publisert: