Treningsbloggeren Jørgine Massa Vasstrand (26), bedre kjent som «Funkygine», er den siste av en rekke profilerte bloggere som har valgt å si opp kontrakten sin med United Influencers. 

Hun bekrefter overfor DN at oppsigelsen skyldes at hennes agent, Annette Aas Johansen, slutter i selskapet. Aas Johansen meldte overgang til Egmont Publishing i november, der hun skal lede selskapets satsing på «influencers».

Med månedlige inntekter på opptil en halv million kroner for en godt lest blogg, blir konkurransen mellom nettverkene som styrer pengestrømmen hardere. United Influencers konkurrenter er Nettavisen, Bonniers Stylista, Allers AdLink og Egmonts nye, foreløpig navnløse satsing.

– Slik denne bransjen utvikler seg, med eksklusive kontrakter, vil profiler bytter plattform være en del av vår hverdag. Vi har mistet profiler, signert nye profiler og sagt opp profiler, sier daglig leder Julie Holst Berntsen i United Influencers til DN.

Hun mener Vasstrand ikke har bestemt seg for å forlate selskapet, selv om hun har sagt opp kontrakten.

Går til konkurrentene

Nettverkene representerer bloggerne i sosiale kanaler, står for all annonsering, salg og andre kommersielle aktiviteter og samarbeid. Så langt i år har fem bloggprofiler valgt å avslutte sitt samarbeid med United Influencers. Anna Rasmussen, kjent som «Mamma til Michelle» til fordel for sin tidligere plattform, blogg.no. Rasmussen begrunnet valget med at United Influencers ikke hadde gitt henne de samarbeidsavtalene hun ble lovet da kontrakten ble inngått.

Livstilsblogger og fotballspiller John Arne Riise og kona Louise Angelica Riise gikk begge fra United Influencers.
Livstilsblogger og fotballspiller John Arne Riise og kona Louise Angelica Riise gikk begge fra United Influencers. (Foto: Audun Braastad/NTB scanpix)
 Mammablogger Anna Rasmussen, kjent som «Mamma til Michelle» sa opp kontrakten med United Influencers.
 Mammablogger Anna Rasmussen, kjent som «Mamma til Michelle» sa opp kontrakten med United Influencers. (Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix)
Moteblogger Espen Hilton sa opp kontrakten med United Influencers.
Moteblogger Espen Hilton sa opp kontrakten med United Influencers. (Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix)

Tidligere landslagsspiller John Arne Riise var også misfornøyd med selskapet. Han og kona Louise Angelica Riise gikk begge fra United Influencers til Aller Media-eide AdLink i juni. I tillegg avsluttet kjendisblogger Espen Hilton og matblogger Julie Ilona Balas («Julies matblogg») samarbeidet med United Influencers før sommeren, førstnevnte til fordel for konkurrenten AdLink.  

Også podcasten Mediapuls, som i mars ble den første podcasten United Influencers inngikk samarbeid med, valgte å avslutte samarbeidet før det i det hele tatt kom i gang.  

– Ny fase

Berntsen understreker at selskapet er genuint opptatt av at bloggerne kjenner at selskapet tar vare på dem og deres merkevare.

– Dette er noe vi kommer til å ha fokus på i fremtiden, sier hun.

I forrige uke ble det kjent at medgründer Lauga Oskarsdottir, som startet opp United Influencers i 2014, også forlater selskapet. Hun blir daglig leder i Startuplab, som skal hjelpe ferske gründerselskaper med å etablere seg.

– Både Lauga og Annette har vært sentrale personer i oppstarten for United Influencers. Etter to og et halvt hektiske og lærerike år ønsket de begge nye utfordringer. Nå som selskapet er i såpass vekst og på vei inn i en ny fase, fant vi sammen ut at det var bedre for alle at vi tok inn nye mennesker med annen kompetanse for å sikre vekst og leveranse, sier Berntsen.

Bloggnettverket har hentet inn tre nye ansatte, blant annet en ny agent og ny kampanjesjef. Aas Johansen og Oskardottir skal begge fortsette å sitte i selskapets styre.

Økt omsetning

United Influencers omsatte for 15 millioner i 2015, men gikk likevel 4,8 millioner kroner i underskudd. Morskonsernet i Sverige har tapt 300 millioner svenske kroner de siste fem årene.

Berntsen opplyser til DN at selskapet hadde omsatt for samme sum innen sommeren i år, og at driftsresultatet for 2016 ligger an til å havne på plussiden.

– Vi er et selskap som er rustet for endring og utvikling i markedet. Vi mener at det kommer helt nye måter å samarbeide med digitale profiler på fremover, og sikter på å være først i bransjen med å prøve nye ting, sier Berntsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.