– Vi fikk landet en samarbeidsavtale med det globale salgsteamet til Lagardère Active, hovedeier av Elle. Vi skal samarbeide om globale kunder de har i de 46 landene der Elle utgis, forteller Louise Fuchs.

1. juli tok hun over som administrerende direktør i United Influencers etter å ha hatt stillingen som driftsdirektør i samme selskap siden november.

– For oss er det et kvalitetsstempel at et så etablert mediehus som jobber globalt ser verdien av influencermarkedsføring generelt og United Influencers spesifikt.

Lagardère Active, som er basert i Frankrike, hadde i 2017 en omsetning på snaut 900 millioner euro, og er en del av Lagardère Group, som omsetter for rundt syv milliarder euro årlig. Fuchs kan ikke si noe om markedsverdien på avtalen som nå er inngått, men kaller det en «gigantavtale».

– United Influencers hadde en samlet omsetning på 77 millioner kroner i 2017, og det er klart at denne avtale ikke akkurat vil gjøre at det beløpet blir noe mindre, sier Fuchs.

«Kvinner undervurderes»

Samarbeidet mellom bloggnettverket og Lagardère Active startet i 2017 da United Influencers tok over som lisenseiere av Elle i Norge. Lagardère Active er hovedeier av Elle globalt.

Den nye administrerende direktøren i United Influencers International forteller at Lagardère Active har opplevd økt etterspørsel etter markedsføring gjennom blogg- og internettprofiler, og at de nå ønsker å samarbeide for å kunne tilby annonsører sterkere produktpakker, særlig rettet mot unge målgrupper.

– Det gjenstår å se hvilke annonsører det er snakk om, men i sin portefølje har Lagardère Active alle de store motemerkene, livsstil- og skjønnhetsmerkevarer, samt mye reiseliv og annet spennende, sier Fuchs, som har bakgrunn fra mediekonsernet Schibsted.

Hun er også opptatt av at byrået hennes skal være blant de fremste når det kommer gjelder å ta kvinnelige kjøpergrupper på alvor, også i bransjer som tradisjonelt retter seg mot menn.

– Vi tror eksempelvis at banknæringen har undervurdert kvinner som målgruppe. Dette er en kjøpesterk, individuell kjøpergruppe, men det er lite markedsføring rettet mot dem.

Fuchs nevner som illustrerende eksempel at hun endret kjønn fra kvinne til mann på Facebook, og at annonsene hun ble eksponert for dermed gikk fra å handle primært om «Botox og bleier» til hytteinvesteringer.

– Det handler om å ikke fordumme reklame rettet mot kvinner.

Vil bruke internasjonale påvirkere

Lagardère Active selger annonser både digitalt og på trykk, i tillegg til mye virksomhet i sosiale medier. Fuchs forklarer at United Influencers blant annet skal bidra med strategisk rådgivning og profiler, eller påvirkere, de har i sin portefølje.

– Det kan for eksempel handle om en merkevare som vil reposisjonere seg mot et yngre, kjøpesterkt publikum. Vi syr sammen en strategi med Lagardère Active med bruk av deres univers og våre profiler.

United Influencers har en rekke kjente bloggere og påvirkere tilknyttet seg. Blant de norske profilene finner man navn som Caroline Berg Eriksen, Sophie Elise, Camilla Pihl og Marna Burøe (Komikerfrue).

– Vi har også begynt å bygge relasjoner med internasjonale profiler som vil være relevante i samarbeidet med Lagardère, og har fra før tilknytning til over 400 profiler. Vi vil koble på profiler fra vårt nettverk i Norden der det er relevant.(Vilkår)

Er lege i ferd med å bli et lavstatusyrke?
Andelen kvinnelige leger øker. Gjør det noe med yrkes status?
01:33 Min
Publisert: