Nettstedet Breitbart News Network beskyldes både for å ha en rasistisk og kvinnefiendtlig profil og for å ha hjulpet Donald Trump med å vinne presidentvalget i USA.

Nå går to av Tysklands største annonsører, bilprodusenten BMW og telekomkjempen Deutsche Telekom, til boikott i forkant av Breitbarts varslede ekspansjon til det tyske markedet.

Også restaurantkjeden Vapiano slutter opp om boikotten. Det melder flere internasjonale nettaviser.

Breitbart har ifølge Los Angeles Times vært svært kritiske mot kansler Angela Merkel og hennes «åpen dør»-politikk i flyktningspørsmål.

Boikotten sprer seg

Boikotten kommer etter at amerikanske selskaper som cornflakesprodusenten Kellogg's har gjort det samme i USA. 

En rekke norske merkevarer svartelistet også Breitbart etter at DN gjorde dem oppmerksom på at annonsene deres hadde havnet der som følge av programmatisk reklamehandel eller såkalte retargetingkampanjer.

Dette er nettreklame som følger brukere som tidligere har vært inne på merkevarenes egne nettsteder, for så å vise dem annonser når de besøker andre nettsteder.

Toleranse og åpenhet

- Vi gjennomgår hele tiden nettsteder hvor målrettede annonser vises og Breitbart er ikke lenger blant disse, sier en talsperson for BMW til Los Angeles Times.

Deutsche Telekom uttaler at teleselskapet har fjernet sine annonser fra Breitbart og svartelistet nettstedet for å sikre at ingen flere annonser for Deutsche Telekom vises der.

- Deutsche Telekom står for verdier som toleranse og åpenhet og vi vil ikke godta noen diskriminerende handlinger eller kommentarer, uttaler selskapet.

Ser mot Frankrike og Tyskland

Breitbart etablerte seg i England i forkant av folkeavstemningen om EU-medlemskap som endte med Brexit.

Nyhetstjenesten har kunngjort at den tar sikte på å ekspandere til både Frankrike og Tyskland i forkant av valgene der neste år.

I USA har Breitbart svart på boikotten fra Kelloggs og andre annonsører ved å oppfordre sine 45 millioner lesere til å boikotte produktene tilbake. Nettstedet har også lansert emneknaggen #DumpKelloggs og bedt leserne bruke den i sosiale medier.

Rammet Kellogg's børsverdi 

Breitbart har foreløpig ikke kommentert saken. 

Aksjene i Kellogg's falt ifølge Los Angeles Times to prosent i dagene etter at Breitbart lanserte #DumpKelloggs-kampanjen, men har siden tatt seg opp igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.