– Da ingen valgte å samarbeide med Finn, tenkte vi at det ville være strategisk klokt av oss, sier Eiendomsmegler 1-direktør Magnus Aasen.

Landets største eiendomsmegler skal nå bruke Finns annonseteknologi for å promotere sine eiendomsannonser.

Kongen i boligblokken

Finn er i dag en suveren markedsleder på rubrikkannonser, med fire hovedben: eiendom-, bil-, stillings- og småannonser, sistnevnte under navnet Torget.

DN skrev torsdag om hvordan flere av disse benene utfordres fra både store aktører som Facebook, små oppstartsselskaper og bedrifter som vil selv vil ha større kontroll over annonsene og dataene sine.

På eiendomsfronten har Privatmegleren varslet at de vil bruke flere annonsekroner på sosiale medier og andre nettsteder enn Finn de neste tre årene. Ifølge administrerende direktør Grethe W. Meier skal Privatmegleren flytte 300 markedsføringsmillioner frem mot 2020.

I fjor gikk også Privatmegleren i kompaniskap med Obos og Selvaag i et forsøk på å bryte ned noe av monopolet til Finn.

I 2015 omsatte Finn Eiendom for 291 millioner kroner, med et resultat før skatt 144 millioner kroner.

Elsket og hatet

– Finn er en stor og viktig aktør i bransjen. Noen elsker og hater dem, andre hater og hater dem. Det er ulike syn på det også hos oss. Men vi tror i det store og det hele at det ikke tjener forbrukerne å utfordre Finn, sier Aasen i Eiendomsmegler 1.

13. januar tok Eiendomsmegler 1 i bruk en ny tjeneste der de bruker innsikt i hva du og jeg leter etter på Finn til å identifisere potensielle boligkjøpere de kan reklamere for.  

– Vi ser på brukermassen vår de siste nitti dagene. Så trekker vi ut de som allerede har sett på annonsen, før vi så leter etter folk som er interessert i samme område, samme type bolig og som ikke har forlatt markedet, forklarer kommersiell direktør Ruben Søgaard (42) i Finn.

Finner teknologien til Finn deg, vil det begynne å dukke opp boliger i reklamene dine på nettet.

– Boligene kan dukke opp på forsiden til VG eller regionavisene til Schibsted, eller på Facebook.

Datakamp

Å treffe med målrettede annonser er en kamp som handler om å både ha de beste dataene og å bruke dem på best mulig måte. Søgaard argumenterer for at det å vite hva folk faktisk leter etter på Finn, er mer verdifull data enn å for eksempel kjøpe annonsering til brukere på Facebook, basert på at de oppholder seg i den samme bydelen boligen skal selges i.

– Dere kan også finne en finnmarking som leter etter bolig i Elverum?

– Ikke bare det, men vi vet at noen bor i Drammen, men jobber i Oslo, sier Søgaard.

Dataene deler de derimot ikke åpent med Eiendomsmegler 1, snarere er det eiendomsmegleren som må gi opp kontrollen over sine data.

– Vi kunne tatt kontroll over egne data, men det ville blitt et svakere datagrunnlag enn det vi får nå, sier Aasen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.