– Vi betaler gjerne over 70 kroner per klikk på vårt eget merkenavn. Når noen søker på Monobank, må vi altså betale 70 kroner for hver kunde som klikker på vår annonse på Google. Den eneste grunnen til at vi gjør det, er at andre banker, som Bank Norwegian, byr mer enn oss, sa markedsansvarlig Sigve Heldal i Asker og Bærum tingrett torsdag.

De tre forbrukslånbankene Komplett Bank, Monobank og Ikano Bank har saksøkt Bank Norwegian for å kjøpe annonseplass på Google-søkeord med bankenes kjennetegn – noe de mener er i strid med markedsføringslovens bestemmelser om god forretningsskikk næringsdrivende imellom. Bankene vil at retten skal forby Bank Norwegian fra å annonsere for sine tilbud på søkeord som for eksempel «komplett bank», «monobank» og «ikano bank».

Det er satt av to dager til rettssaken mellom partene, som begynte torsdag. Saken har fått stor oppmerksomhet i juristkretser og blant folk som driver med digital markedsføring, ettersom dommen blir den første rettsvurderingen innen dette temaet i Norge noensinne.'

Som DN skrev tidligere denne uken, følger Kondomeriet saken tett og vurderer søksmål mot en konkurrent som bedriver samme praksis som Bank Norwegian.

«Nærmest for å sabotere»

I retten argumenterte både markedsdirektør Steffen Ryengen i Komplett Bank og markedsansvarlig Sigve Heldal i Monobank at Bank Norwegian bedriver praksisen både for å skaffe seg kunder som har søkt på de andre bankene og kunder som har et forhold med disse bankene.

– Et tredje poeng, som blir mer spekulasjon, er at de gjør dette nærmest for å sabotere i form av at vi må by på våre egne merkevarer. Det trigger budkriger som gjør det kostbart for en aktør å komme seg opp på toppen. Da må man bruke proporsjonalt mye mer på denne typen markedsføring, fremfor å markedsføre seg på annet hold, sa Ryengen i sin vitneforklaring.

Så ved å by på andres kjennetegn, kan en ressurssterk aktør nærmest tvinge konkurrenter til å bruke mye penger på å by på sin egen merkevare, spurte de tre bankenes advokat Lars Erik Steinkjer fra Wikborg Rein.

– Ja, svarte Ryengen.

Advokat Jan Magne Langseth fra Simonsen Vogt Wiig (fra venstre), leder for marked og kundeservice Fredrik Mundal i Bank Norwegian, leder for samfunnskontakt og kommunikasjon i Bank Norwegian Kai-Morten Terning, advokat Nicholas Foss Barbantonis fra Simonsen Vogt Wiig og juridisk direktør Frode Bjørnstad i Bank Norwegian.
Advokat Jan Magne Langseth fra Simonsen Vogt Wiig (fra venstre), leder for marked og kundeservice Fredrik Mundal i Bank Norwegian, leder for samfunnskontakt og kommunikasjon i Bank Norwegian Kai-Morten Terning, advokat Nicholas Foss Barbantonis fra Simonsen Vogt Wiig og juridisk direktør Frode Bjørnstad i Bank Norwegian. (Foto: Mikaela Berg)

Monobanks Heldal beskrev i sin vitneforklaring at det er en tøff kamp for å få førsteplassen i Google-søk på sitt eget navn.

– På all Google-annonsering bruker vi 25 millioner kroner i året – noe som inkluderer litt bannerannonser også. I de første ni månedene av 2018 har vi brukt over to millioner kroner kun på annonsering på vårt eget merkenavn, sa Heldal.

Bruker ti millioner i måneden på Google

Leder for marked og kundeservice Fredrik Mundal i Bank Norwegian avviste kontant at banken forsøker å skape budkrig på annonser på konkurrenters kjennetegn.

– Alle er i utgangspunktet bankkunder. Bankmarkedet handler om markedsandeler. Vi vil alltid markedsføre for å få kunder som vurderer andre banker, og markedsføre overfor kunder i andre banker slik at de kan vurdere bedre tilbud hos oss. Det er en systematisk strategi at våre annonser skal vises der vi mener og tror de er relevante for forskjellige kunder, sa Mundal.

Han avslørte i retten at Bank Norwegian bruker omkring ti millioner kroner i måneden, det vil si rundt 120 millioner kroner i året, på annonsering for ulike lån, sparekonto og kredittkort i Google.

– Vi mener at kundene skal kunne sjekke andre tilbud, som kan gi bedre betingelser enn konkurrentene. Det å annonsere på konkurrenters kjennetegn eller fraser som inneholder konkurrentenes kjennetegn, mener vi er sunn konkurranse. Vi er helt åpne for at våre konkurrenter kan gjøre det samme overfor oss – det er uansett opp til kunden å gjøre et valg, sa Mundal.

I retten argumenterte Bank Norwegian for at et forbud mot å annonsere på konkurrenters kjennetegn ville bryte med internasjonal praksis og Googles system – og at det også vil være konkurransehemmende.

Mundal var sterkt kritisk til eposter motparten sendte til ham i 2016, der konkurrentene ville ha med Bank Norwegian på en avtale om ikke å annonsere på hverandres kjennetegn som søkeord på Google.

– Jeg liker ikke den type henvendelser. Bankene bør være veldig forsiktige med slike samarbeid. Bare eksistensen av slike eposter begrenser vår handlefrihet, sa Mundal, som la til at han hadde en ryggmargsrefleks på å avvise den henvendelsen.

Youtubestjerne og modell: – Det er viktig for meg å fortelle denne historien
Emma Ellingsen var bare åtte-ni år da hun forsto at hun var født i feil kropp.
01:38 Min
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.