«Vennligst gjør det dere kan for å få stoppet absolutt alt av annonsering fra Volvo fra og med 0:00 25. mai».

Slik åpnet beskjeden fra en ansatt i mediebyrået Mindshare til kontaktpersoner i norske mediehus som Aller, Dagens Næringsliv og Schibsted. Mediebyråer plasserer reklame i ulike mediekanaler på vegne av annonsører.

Saken er knyttet til det betente spørsmålet om hvem som skal innhente samtykke fra nettbrukere til å samle og bruke persondataene våre, og innføringen av EUs nye personvernregler 25. mai.

Klar beskjed: Frys ALT

Tittelen på eposten fra Mindshare til de norske mediehusene ga klar beskjed:

«Subject: Frys ALT av Volvo».

Lenger ned forklarer Mindshare at bakgrunnen er at personvernreglene, som EU forkorter GDPR, trer i kraft. I EU gjelder disse reglene fra 25. mai.

Selv om GDPR ikke får virkning i Norge før senere i sommer, tar Volvo og Mindshare affære nå.

Erik Trosby, pr- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, bekrefter at Volvo har stanset en planlagt markedsføringskampanje hos flere norske publisister, altså mediehus.

– Alle Volvo-kampanjer er ikke stoppet. Volvos kampanjer er kun stoppet hos publisister som ikke har signert DPA. Vi har kampanjer ute i kanaler der publisistene ikke håndterer data eller der de har signert DPA-avtaler, skriver Trosby i en epost.

Det er mediehus som ikke har undertegnet en såkalt databehandleravtale – data processing agreement (DPA) – med GroupM, som blir bedt om å stanse Volvo-kampanjen. Databehandleravtaler er et viktig element i den nye reguleringen av personopplysninger.

GroupM er Nordens største mediebyrågruppe, bestående av Mediacom, Mindshare og Wavemaker.

Signer eller si farvel

Data om vår nettadferd er en helt sentral innsatsfaktor i det moderne, digitale reklamemarkedet, blant annet fordi slike data gjør det mulig å målrette kampanjer mot bestemte målgrupper.

Strenge bøter for brudd på de nye reglene får norske bedrifter til å bruke hundrevis av millioner kroner på å sikre seg.

For få uker siden ble det kjent at annonsekjempen Google, som leverer digitale annonseløsninger til mange mediehus, hadde stilt et ultimatum til mediehusene:

Innhent samtykke fra brukerne på våre vegne, eller si farvel til målretting av digitale reklamekampanjer slik annonsørene etterspør.

«Ufravikelig beskjed for en internasjonal kunde»

Mindshare gjør det klart at mottagerne må etterkomme ordren uansett om GDPR først blir gjeldende i Norge om flere uker.

«Vi er klar over at deadline for GDPR er flyttet i Norge og at ny dato er 1. juli, men dette er en ufravikelig beskjed for en internasjonal kunde og inkluderer også Norge,» står det i eposten.

Kommersiell direktør Per Toseth i Mindshare vil ikke uttale seg om hvorfor byrået trakk i håndbrekket på Volvo-kampanjen.

– Ingen kommentar, sier Toseth.

Signerer ikke

Andreas Gaarder er digital annonseoperatør i mediekonsernet Aller. Han bekrefter at han fikk epost med stoppordre for Volvo-kampanjen torsdag ettermiddag, dagen før EU innførte GDPR.

Aller er morselskap til kjente nettsteder som Dagbladet.no, Sol.no, Se og Hørs nettsted seher.no, DinSide og KK.

Også hos Schibsted er Volvo-kampanjen stanset. Det forteller annonsedirektør Per Håkon Fasting i Schibsted Norge. Han ønsker ikke å kommentere saken, utover å bekrefte at Schibsted ikke har signert Mindshares forslag til databehandleravtale (DPA).

Annonsedirektør i DN Erik Eckbo bekrefter at DN også fikk beskjed om å stanse alle Volvo-kampanjer, men at kampanjen senere har fått klarsignal fra Mindshare og likevel kan kjøres.

Reagerte på ultimatum

Amedia var blant dem som reagerte da Google kom med sitt ultimatum.

Victoria C. Schultz, konserndirektør for salg og marked i Amedia, sier konsernet ikke har signert forslaget til avtale med GroupM, og fortsatt jobber videre med utspillet fra Google.

Victoria C. Schultz, konserndirektør for salg og marked i Amedia.
Victoria C. Schultz, konserndirektør for salg og marked i Amedia. (Foto: Elin Høyland)

– Vi har ikke signert databehandleravtalen med GroupM, men vi har heller ikke vært del av den Volvo-kampanjen som kjøres ut nå, sier Schultz.

– Hvorfor har dere ikke signert?

– Første utspill fra GroupM var at de mente GDPR krevde samtykke fra brukerne ved personaliserte annonsekampanjer. Vi jobber ut fra en avveining av hva som er vår legitime interesse som grunnlag for å behandle data, men er fortsatt i en undersøkende fase. I og med at loven fortsatt ikke har trådt i kraft i Norge jobber vi videre for å få avklart endelig utfall og konsekvenser for norske medier. Vi jobber også videre med Googles utspill, som var at det kreves samtykke fra brukerne, sier Schultz.(Vilkår)

Hva i alle dager er GDPR?
-Jeg vil ha annonser fra det jeg synes er kjekt å se på, ikke fra absolutt alt jeg er innom, sier Helene Ringen Nilssen
02:30
Publisert: