– Markedsverdien er skyhøy, spesielt for Jakob. Men de er ikke i nærheten av å kunne ta ut det kommersielle inntektspotensialet, rett og slett fordi de ikke har anledning, og ikke vil, sier Rune Brynhildsen, tidligere kommersiell manager for familien Ingebrigtsen.

2018 ble et suksessår for løperfamilien fra Lura i Sandnes. Jakob Ingebrigtsen løp inn til sitt første EM-gull på 1500-meter som 17-åring på sensommeren i fjor. Dagen etterpå doblet han gullbeholdningen da han vant 5000-meteren foran storebror Henrik Ingebrigtsen.

Likevel var det trener og far Gjert Ingebrigtsen (53) som satt igjen med den høyeste inntekten, ifølge ligningstallene for fjoråret. Han dro inn 1,4 millioner kroner, og tjener dermed mer enn de tre sønnene til sammen:

  • Gullvinner Jakob Ingebrigtsen (19) tjente minst med en inntekt på 46.000 kroner, under frikortgrensen på 55.000 kroner. Samtidig står han oppført med en formue på 1,8 millioner kroner.
  • Filip Mangen Ingebrigtsen (26), storfavoritten som fikk et skuffende EM på grunn av brist i ribbena, tjente 193.000 kroner. Den mellomste broren doblet formuen fra 970.000 kroner til 1,75 millioner kroner.
  • Eldste bror Henrik Ingebrigtsen (28) tjente 428.000 mot 462.000 året før. Han står oppført med null kroner i formue.

Tror de vasser i henvendelser

Det kan være flere grunner til at suksessåret ikke er mer synlig på skattelistene. Toppidrettsutøvere kan sette inntekter fra premier og sponsorer inn i Friidrettsforbundets idrettsfond. Disse inntektene må ikke skattes av før de tas ut av fondet.

I tillegg eier Gjert, Henrik, Filip og Jakob 25 prosent hver av selskapet Run Fast As. Selskapet økte inntektene sine fra 940.000 til 1,8 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet endte på 1,5 millioner kroner. Det ble også tatt et utbytte fra selskapet på to millioner kroner.

Rune Brynhildsen var kommersiell manager for brødrene Ingebrigtsen i fire år.
Rune Brynhildsen var kommersiell manager for brødrene Ingebrigtsen i fire år. (Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix)

– Jeg vil tro at de vasser i henvendelser om foredrag, reklamekampanjer og sponsorforespørsler. Men så lenge de er aktive, er det to forhold som begrenser dette. For det første er de tro mot Gjerts sirlige trenings- og konkurranseplan, som har skapt suksess til nå, og som åpner svært få luker for å stille opp i andre sammenhenger enn de rent sportslige, sier Brynhildsen.

Han var kommersiell manager for familien i fire år frem til 2017.

– De har en steinhard, men klok tilnærming til enhver henvendelse som vifter med penger. Alt, gjennom stort sett hele året, handler om å hente de ekstra tidelene og hundredelene i løpet, sier han.

Nike legger begrensninger

I tillegg til det doble EM-gullet, inngikk Jakob Ingebrigtsen en gullkantet sponsoravtale med Nike på starten av året. Det er uklart hvor stor avtalen er, men Stavanger Aftenbladet skriver at det gjennom en syvårsperiode dreier seg om mange millioner kroner.

– Jeg har trygghet for at jeg kan drive på heltid uten å tenke studier eller jobb når jeg blir ferdig med videregående skole, sa Jakob til avisen.

Alle brødrene har avtale med Nike, i tillegg til en sponsoravtale med Coop gjennom Norges Friidrettsforbund. Brynhildsen sier at avtalen med Nike legger store begrensninger på hvilke merkevarer og logoer brødrene kan samarbeide med.

Stort intervju med Gjert Ingebrigtsen: – I Norge skryter vi altfor mye av barna våre m+

– Slik må det være når verdens største idrettssponsor tar deg inn i det eller helligste. Dessuten må de også forholde seg til friidrettsforbundets sponsorpool, som også setter klare, konkurransemessige begrensninger.

Jakob og Henrik Ingebrigtsen under seiersfesten på utøverhotellet i Berlin etter å ha vunnet gull og sølv på 5000-meteren i EM.
Jakob og Henrik Ingebrigtsen under seiersfesten på utøverhotellet i Berlin etter å ha vunnet gull og sølv på 5000-meteren i EM. (Foto: Fredrik Hagen)

– Men så lenge resultatene fortsetter å komme på løpende bånd, trenger ingen av dem sove dårlig om natten og bekymre seg over regninger som skal betales. Team Ingebrigtsen kommer til å tjene gode penger i flere tiår fremover, sier Brynhildsen.

Tidligere i år bekreftet Gjert Ingebrigtsen til Stavanger Aftenblad at Jakobs inntekt fra Nike hadde beveget seg over én million kroner.

– Nike er begeistret for teamet og ganske spesielt for Jakob «The Wonderboy» som de kaller ham, sa han til avisen.

Tv-serien øker markedsverdien

Familien Ingebrigtsen har også gjort stor suksess på tv-skjermen. Denne høsten blir sesong tre av «Team Ingebrigtsen» sendt på NRK. Foreløpig har serien, som følger familiens oppturer og nedturer på nært hold, et snitt på 636.000 seere både lineært og digitalt. Første episode er sett 761.000 ganger.

Brynhildsen mener serien også har vært med på å øke markedsverdien til brødrene.

– Det er en usminket serie om hvordan de jobber for å bli best, samtidig som de får vist frem familiære verdier. Det er viktig for dem. De får vist en mye større bredde enn andre toppidrettsutøvere, som er veldig lukket privat. Brødrene viser frem en ærlig side som tiltrekkes av mange. Det viser seertallene og snakkisen serien er blitt, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.