Det betyr at nordmannen får ansvar for 85 kontorer i 45 land, og 2500 ansatte. Selskapet, som er det eldste av sitt slag, ble grunnlagt i 1927.

Ansettelsen trer i kraft med umiddelbar virkning, og Lars Erik Grønntun er klar for sitt første ledermøte i New York allerede mandag. Det gleder han seg til.

– Jeg har ledet den mest sammensatte og krevende regionen til nå, så jeg føler at jeg har et godt grunnlag, sier Grønntun.

Han kommer fra stillingen som regionsjef for selskapets EMEA-region (Europa, Midtøsten og Afrika), som er selskapets største målt i økonomi og antall markeder.

– Men det er klart at det blir en utfordring, så det er godt at det er mange dyktige folk i selskapet som jeg kan samarbeide med, og ikke minst et godt team i Oslo som støtter meg.

Slik sørger Telenor-sjef Sigve Brekke for innovasjon i Telenor

En anerkjennelse

Ansettelsen skjer på bakgrunn av omstrukturering i Hill+ Knowlton Strategies, og Grønntun forteller at hensikten er å bringe de mange kontorene nærmere hverandre, samtidig som man ruster selskaper for fremtidige utfordringer.

Da mener han den norske erfaringen kommer han til gode. Grønntun grunnla selv pr-byrået Gambit i 1995, som i dag er en del av Hill+ Knowlton Strategies.

– Hele vår industri er dominert av briter og amerikanere, og det er veldig få fra andre markeder som Skandinavia, så som nordmann er jeg nok sjelden vare i en slik posisjon.

– Er det litt unorsk å drive med pr?

– Jeg vil si det motsatte. Jeg ser på dette som en anerkjennelse av det norske kommunikasjonsmiljøet, sier Grønntun.

Han tror at det å utvide oppmerksomheten fra tradisjonell kommunikasjon med blant annet søkelys på medie- og krisehåndtering og politisk kommunikasjon, til også å inkludere bredere markedsføring der kreativitet og digitale løsninger er i front, har bidratt til å sikre han en plass i lederstolen.

– Den modellen vi har utviklet i Norge har vi implementert i Europa med stor suksess, så jeg føler det er litt «Look to Norway» i det som skjer.

Røper ikke lønn

Ifølge skattelistene tjente Grønntun i overkant av fire millioner kroner i 2016, noe som gjør ham til en av de best betalte pr-toppene i Norge. Hva forfremmelsen betyr for hans lønn vil han ikke gå inn i detaljer om.

– Det jeg kan si, er at dette er en internasjonal lederstilling, som kompenseres deretter. I stor grad er lønninger i denne bransjen resultatbasert, slik jeg også synes det bør være.

– Så nå gjelder det å levere?

– Ja, nå gjelder det å levere som alltid. I et slikt system er man nødt til å levere, og det er en god balanse mellom å jobbe med kunder, som jeg liker godt, og samtidig skaffe resultater for selskapet.

– Og nå får jeg også være med å lede og utvikle dette arbeidet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Norsk Hydro i dyp krise som kan utradere et helt Storebrand fra markedsverdien.
aldri, aldri invester i land med grønt i flagget
01:10
Publisert: