Google bøtelegges for å ha misbrukt sin dominerende posisjon som søkemotor til å gi sin egen tjeneste for prissammenligning fortrinn.

I arbeidet med å dokumentere misbruket gjorde Europakommisjonen rundt 1,7 milliarder Google-søk og samlet og analyserte 5,2 terabyte med data.

Må endre tjenesten

Google får 90 dagers frist på å endre sin praksis, eller betale en bot som tilsvarer opp til fem prosent av den gjennomsnittlige, daglige omsetningen til morselskapet Alphabet.

Det skriver Europakommisjonen i en pressemelding tirsdag.

EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager slår i en uttalelse fast at det Google har gjort er ulovlig.

– Google har kommet opp med mange innovative tjenester og produkter som har forandret livene våre. Det er en god ting. Men Googles strategi for prissammenligningstjenesten handlet ikke bare om å tiltrekke seg brukere gjennom å lage et bedre produkt enn rivalene. I stedet misbrukte Google sin markedsdominans som søkemotor til å markedsføre sin egen shoppingtjeneste i søkeresultatene, og undertrykke konkurrentene. Det Google har gjort er ulovlig ifølge EUs antitrustregler, sier Vestager.

Boten på 2,42 milliarder euro er, ifølge BBC, den største EUs konkurransemyndigheter noen gang har gitt til et selskap for å ha forstyrret konkurransen.

Med dagens kurs tilsvarer beløpet nesten 23 milliarder kroner.

Vanskeliggjør opplyste valg

Forbrukerrådet synes det er bra at EU tar tak i selskaper som misbruker sin dominerende posisjon på internett.

– For forbrukerne blir det vanskeligere å ta et opplyst valg når Google for eksempel manipulerer søkeresultatene for egen vinning. Googles søkemotor er portalen til internett for milliarder av forbrukere. Det skal være konkurranse og valgfrihet, og rettferdige søkeresultater. Bevisene kommisjonen har sett, tyder på at dette ikke har vært tilfelle, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Google vurderer anke

Google-direktør Kent Walker har kommentert saken i en epost som er gjengitt i flere medier.

– Når du handler på nettet, ønsker du å finne produktene du leter etter raskt og enkelt. Og annonsører ønsker å markedsføre de samme produktene. Derfor viser Google shoppingannonser som kobler våre brukere med tusenvis av store og små annonsører, på måter som er nyttige for begge. Vi er med all respekt uenige i konklusjonene som ble kunngjort i dag. Vi vil gjennomgå kommisjonens beslutning i detalj mens vi vurderer å klage, og vi gleder oss til å fortsette å argumentere for saken vår, skriver Walker.

Etterforsket siden 2010

Europakommisjonen har etterforsket Google Shopping siden 2010, blant annet etter klager fra konkurrenter som Microsoft.

Første gang Google lanserte prissammenligning i Europa var i 2004, under navnet «Froogle».

I 2008 fikk tjenesten navnet «Google Product Search» og siden 2013 har den bare gått under «Google Shopping».

Ga seg selv topplassering

Ifølge Europakommisjonen har diskrimineringen av konkurrentene rent teknisk foregått ved at Google Shopping har havnet på toppen, eller nær toppen, av siden med søketreff når en bruker har gjort et søk som Google Shopping «ønsker» å svare på.

Mens Google Shopping har fått spesialbehandling, har konkurrerende shoppingtjenester blitt rangert ved hjelp av Googles vanlige algoritme for søketreff.

Kommisjonens undersøkelser viser at selv de høyest rangerte blant de konkurrerende shoppingtjenestene i snitt havner på den fjerde siden med søketreff på Google.

De får dermed nesten ingen trafikk, ettersom rundt 95 prosent av klikkene på desktop kommer fra de ti høyest rangerte, generiske søkeresultatene på den første siden med søkeresultater som kommer opp.

Til sammenligning får det første søkeresultatet på side to bare en prosent av alle klikk, skriver Europakommisjonen.

Effekten forsterkes på mobiltelefon der skjermen er mindre og tendensen til å bla bakover i søketreffene er mindre.(Vilkår)

Indiskret lykkepille
Selv ikke grå lakk gjør Mercedes-AMG GT C roadster diskret.
00:50 Min
Publisert: