– De prøver å rydde opp i sitt image. Facebook har et imageproblem som påvirker selskapets omdømme. De har mistet så mye troverdighet, at de har en lang vei å gå, professor Peggy Brønn ved institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI.

Mens Mark Zuckerberg er under kraftig press etter personvernskandaler, falske nyheter og avsløringer om hvordan selskapet har utsatt kritikere for svertekampanjer, har den nordiske delen av Facebook den siste tiden planlagt et stort arrangementet i Oslo sentrum.

Over to dager inviterer selskapet til et folkemøte med debatter og panelsamtaler om hvordan selskapet fungerer under tittelen «Det vi bryr oss om».

De siste årene har Facebook møtt skarp kritikk fra flere hold for manglende åpenhet. Kommunikasjonssjef Peter Münster i Facebook Norden forklarer at de nå vil gi folket svar på det de lurer på.

– Bakgrunnen for arrangementet er at vi gjerne vil vise mer åpenhet. Vi ønsker å stille oss til rådighet for å svare på de mange spørsmålene som stilles til oss om temaer som falske nyheter og personvern, sier han.

I utgangspunktet skulle det arrangeres 4. og 5. desember på eventlokalet Taket på Steen og Strøm, men nå er det utsatt til januar fordi det var for utilgjengelig.

– Vi vil at vanlige mennesker skal kunne komme inn fra gaten og stille kritiske spørsmål. Dette var vanskelig med vårt opprinnelige lokalet. Det ville vært for vanskelig å finne oss, sier Münster.

– Facebook har vært involvert i en lang rekke skandaler den siste tiden. Er arrangementet et forsøk på å bedre selskapets omdømme?

– Nei, det er et forsøk på å vise mer åpenhet. Vi har gitt svar på mye, men noen steder har vi vært for dårlige. Det er fortsatt mange velbegrunnede spørsmål som står ubesvart.

– Har disse skandalene gitt Facebook et omdømmeproblem?

– Det bør du ha en ekstern kommentator til å si noe om. For oss er det viktig at folk har tillit til at vi tar vårt ansvar for desinformasjon, falske nyheter, og falske profiler.

Kan slå feil ut

Blant deltagerne som har sagt ja til å delta på arrangementet er mediepersonligheter som administrerende direktør Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius, nyhetsredaktør Erik Stephansen i Nettavisen, og redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.

DN er også kjent med at selskapet lokker med paneldeltagere fra bedrifter som IKT Norge, Abelia og LO.

Brønn mener det å bruke kjente navn og organisasjoner er en helt bevisst strategi fra Facebooks side.

– Hvis de bare hadde snakket selv ville de hatt mindre troverdighet. Når de inviterer mennesker som har kompetanse fremstår de mer troverdige.

Professoren tror arrangementet kan slå feil ut.

– Folk blir skeptiske når skandalene er så tett på. Det kan rett og slett virke litt latterlig.

Brønn mener det ikke hjelper å ha folkemøter uten at det skjer endringer på toppen. Hun mener den eneste løsningen for å bedre selskapets troverdighet og omdømme er at Zuckerberg går av som konsernsjef.

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg er under hardt press etter en lang rekke skandaler.
Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg er under hardt press etter en lang rekke skandaler. (Foto: Gerard Julien/AFP/NTB Scanpix)

– Han virker kald og følelsesløs, og det er gode grunner til å stille spørsmål ved hans lederstil. Jeg pleier å si: «A fish rots from the head down». Facebooks problemer starter på toppen, og det er der oppryddingen må starte.

Peter Münster i Facebook svarer følgende på kritikken fra Brønn.

– Hvis man ser på hvor mange investeringer vi siden starten av 2017 har brukt for å bekjempe desinformasjon og beskytte demokratiske valg mot påvirkning på Facebook, så viser det jo at vi har en seriøs ambisjon om å løse de utfordringene som oppstår når man administrerer en plattform med over to milliarder mennesker. Vi brukte for lang tid for å se at vi hadde et bredere ansvar for det som skjer på Facebook, men det arbeider vi meget hardt for å rette opp på og investerer både i flere medarbeidere og teknologi.

«De lever av kommunikasjon»

Stavrum og Stephansen skal delta i en paneldebatt om Facebook egentlig er et medieselskap. Fra Facebook stiller norgessjefen Rune Paulseth.

– Det er helt naturlig at de gjør det nå, men det er beklagelig at det er en ny strategi fra et selskap som Facebook å delta i en offentlig debatt, når de faktisk lever av at brukerne kommuniserer med hverandre, sier Stavrum.

Kjersti Løken Stavrum skal delta på Facebook-arrangementet. Foto: Cicilie S. Andersen
Kjersti Løken Stavrum skal delta på Facebook-arrangementet. Foto: Cicilie S. Andersen (Foto: Cicilie S. Andersen)

– Er du redd for å bli brukt av Facebook for å renvaske seg selv?

– Nei, vi må ikke dra det så langt. Jeg tror de vet hva de får når de inviterer meg. Hvis de ville ha ukritiske stemmer hadde de invitert noen andre.

Tviler på effekten

Stephansen forteller at han takket ja til invitasjonen fordi Facebook er en viktig distribusjonskanal for Nettavisen.

– Arrangementet er en ny utvikling. Tidligere har det vært helt umulig å få dem i tale. Det er sikkert en motivasjon å virke mer åpne, for Facebook er et ekstremt lukket selskap.

Han er glad for at Stavrum også deltar.

– Jeg sa ja med forbehold om at det også er andre som stiller. Jeg vil ikke sitte der som et gissel for Facebook.

Erik Stephansen er nyhetsredaktør i Nettavisen.
Erik Stephansen er nyhetsredaktør i Nettavisen. (Foto: Pressefoto)

Begge er enige med Brønn om at selskapet først og fremst trenger å rydde på toppen.

– Et sånt arrangement er irrelevant i den store sammenheng. Facebook trenger en etisk opprydning internt i styret, sier Stavrum.

– Hva som kommer ut av disse debattene er jeg mer tvilende til. Hvis man ser på hvordan Zuckerberg opptrer offentlig, deler jeg skepsisen til de som ikke tror på så store endringer i selskapet, sier Stephansen.

Åpenhetsstrategien

Til tross for at Facebook har holdt lignende arrangementer før, mener kommunikasjonssjef Münster at åpenhetsstrategien deres ikke er noe nytt.

– Hvilke andre tiltak kommer dere til å ta fremover for å være mer åpne?

– Arrangementet er ikke det første. Det er første gang vi holder et sånn arrangement i Norge, men vi har gjort mange tiltak de siste årene, for eksempel vår årlige transparensrapport.

– New York Times’ avsløring om Facebook-toppenes «delay, deny, deflect»-strategi tyder vel på det motsatte?

– Det er en påstand vi allerede har gitt et utfyllende svar på som jeg gjerne vil henvise til.

– Professor Peggy Brønn mener den eneste løsningen for å bedre omdømme deres er at Zuckerberg går av.

– Det vil jeg ikke kommentere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Trump om egen administrasjons klimarapport: – Jeg tror ikke på det
00:55 Min
Publisert: