– For å være synlig i søk har vi måttet by over Purefun på vår egen merkevare «Kondomeriet», sier presseansvarlig Dorthea Berge i Kondomeriet.

Vuxen har kjøpt annonser på søkeordet «Kondomeriet».
Vuxen har kjøpt annonser på søkeordet «Kondomeriet». (Foto: Skjermdump Google)

I mai 2017 fikk Kondomeriet en konkurrent i sexleketøymarkedet i nettbutikken Vuxen.no, som er eid av det svenske konsernet Purefun Group AB, som ledes av svenske Michael og Catharina Ahlén.

Et ledd i markedsføringsstrategien til Vuxen var å kjøpe annonseplass på søkeordet «kondomeriet» på Google. På denne måten kommer Vuxen.no øverst eller nest øverst i søket når man søker etter Kondomeriets nettbutikk.

Dette likte ikke Kondomeriet, som er Norges største aktør på salg av sexleketøy, og klaget konkurrenten inn for Næringslivets konkurranseutvalg.

Urimelig utnyttelse

Resultatet: Kondomeriet gikk av med seieren – enn så lenge. I uttalelsen som ble publisert denne uken, konkluderer Konkurranseutvalget med at Purefuns Google-strategi er ulovlig, og bryter markedsføringslovens bestemmelser om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

«Kjøp av Kondomeriet som betalt søkeord innebærer en urimelig utnyttelse av klagers innsats og resultater», skriver utvalget.

Det er Kondomeriet fornøyd med, etter å ha argumentert for at når konkurrenten Vuxen.no dukker opp i søkeresultatet fordi de har betalt for søkeordet, «snylter Purefun til seg en forbruker som i utgangspunktet var på vei til Kondomeriet».

– Vi aksepterer at det er konkurranse i markedet, men konkurransen bør foregå i henhold til god forretningsskikk. Kondomeriet er en sterk og godt kjent merkevare som har gjort betydelige investeringer i markedsføring for å komme dit vi er i dag med tanke på kjennskap, renommé og kundebase, sier Berge, som påpeker at Kondomeriet har bygget opp sin merkevare siden første butikk ble åpnet i 1989.

Svenske Purefun, som står bak nettbutikken Vuxen, viser til avgjørelser i EU-domstolen om at konkurrenter ifølge EU-regler fritt kan annonsere på hverandres merkenavn så lenge dette ikke gjør skade på konkurrentens merkenavn. De avviser at annonse på søkeordet «kondomeriet» er snylting.

Michael Ahlen er sjef i Purefun.
Michael Ahlen er sjef i Purefun. (Foto: Privat via Twitter)

– For kunden er det klart at Vuxen er en konkurrent med et annet tilbud. Som markedsledende i Sverige, ser vi at våre konkurrenter bruker vårt varemerke «Vuxen» som søkeord hele tiden. Vi vet at vårt tilbud er fantastisk og ville aldri hindret våre konkurrenter i å vise frem det de tilbyr, skriver Purefun-sjef Michael Ahlen til DN.

Bank Norwegian baner vei

Krangelen om Kondomeriet-annonseringen kan i realiteten bli avgjort av en helt annen rettssak. Torsdag denne uken skal saken mellom forbrukslånsbankene Bank Norwegian og konkurrentene Monobank, Ikano Bank og Komplett Bank opp i Asker og Bærum tingrett.

Også forbrukslånsbankene gikk først veien innom Næringslivets konkurranseutvalg, som konkluderte med at Bank Norwegians strategi om å Google-annonsere på konkurrentenes navn var «illojal», «urimelig utnyttelse» og «snylting på andres innsats».

Bank Norwegian nektet å endre praksis – og ble saksøkt av konkurrentene.

I forkant av rettssaken denne uken blir Bank Norwegian av konkurrenten Monobank omtalt som «den store bøllen her, som skader hele bransjens omdømme».

Bank Norwegian mener på sin side at motparten kan ha samarbeidet om å redusere markedsføringskostnader på Google-søk, gjennom å koordinere hvilke søkeord man skulle annonsere på. Det mener Bank Norwegian er i strid med konkurranselovgivningen.

Følger rettssak nøye

Kondomeriet følger nå Bank Norwegian-saken tett.

– Rettssaken mellom Monobank, Ikano Bank, Komplett Bank og Bank Norwegian er interessant for oss og vi kommer til å følge med i utviklingen i saken, sier hun.

– Vurderer dere nå rettslige skritt mot Purefun?

– Vi er fornøyd med enstemmig uttalelse i Konkurranseutvalget og vurderer nå rettslige skritt mot Purefun, sier hun.

Purefun bekrefter at også de følger nøye med på Bank Norwegian-rettssaken denne uken. Svenskene mener en rettssak mot Kondomeriet vil være «en god markedsføringsmulighet».

– Jeg er sikker på at norske kunder vil bli nysgjerrige på hva vi tilbyr som gjør Kondomeriet så redde for oss at de truer med å gå til rettssak for å hindre kunder i å sammenligne oss, sier Ahlen.

– Det eneste Kondomeriet har gjort så langt er å gjøre Norge til det mest spennende markedet for oss i 2019. Det er mye morsommere når du har en motspiller som forsøker å stoppe deg. Da har du noe som motiverer hele teamet til å gjøre sitt beste for å bli nummer én. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Julebord-ekspertenes beste tips: De ansatte kan stort sett gjøre hva de vil, men særlig to ting er de dummeste sjefene kan gjøre
02:24 Min
Publisert: