VG skrev tidligere at blogger Anna Rasmussen, også kjent som «Mamma til Michelle», mottok et overtredelsesgebyr pålydende 100.000 kroner fra Forbrukertilsynet for å ha brutt markedsføringsloven. Rasmussen er den første bloggeren som ilegges et gebyr av Forbrukertilsynet.
I sitt svarbrev til Forbrukertilsynet skriver Rasmussen at hun mener boten bør reduseres til 15.000 kroner. Hun mener størrelsen på overtredelsesgebyret ikke samsvarer med lovbruddet eller de fordeler selskapet skal ha fått. Rasmussen anslår at selskapet hennes skal ha tjent 1500 kroner på konkurransen.
Påpeker feil
Rasmussen mener ifølge svarbrevet at Forbrukertilsynets vurderinger inneholder flere feil. Hun bestrider blant annet at konkurransen skal ha ført til økt antall følgere for bloggen.
«Jeg har forståelse for at gebyret må være på en størrelse som gjør at det ikke skal lønne seg med denne type lovbrudd. Samtidig anslår vi at selskapet har hatt ett overskudd på konkurransene på rundt 1500 kroner, samt at følgermassen i perioden gikk ned, ikke opp som Forbrukertilsynet la vekt på i deres svarbrev,» skriver Rasmussen til Forbrukertilsynet.
Rasmussen er en av Norges mest leste blogger. Hun hadde en inntekt på 1,3 millioner kroner i 2017. Året før tjente hun 2,2 millioner kroner.
Hun endret nylig navnet på bloggen fra «Mamma til Michelle» til «Anna Rasmussen».
Kåret ikke vinner av konkurranse
– Vi har stilt noen spørsmål og fått svar, og må nå vurdere om vi skal fatte vedtak med det innholdet vi tidligere har varslet, eller om vi skal moderere det, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet kan ikke kommentere innholdet i svarbrevet utover det. Heller ikke Rasmussen vil si mer på nåværende tidspunkt:
– Jeg vil heller kommentere saken når den er ferdig, sier Rasmussen til DN.
Bakgrunnen for gebyret er at Rasmussen skal ha arrangert fem konkurranser på sin Facebook-side mellom 13. mars og 25. mai uten å ha trukket vinneren, og dermed brutt markedsføringslovens paragraf 6 om urimelig handelspraksis. Det er ulovlig å gjennomføre konkurranser eller kampanjer der det loves ut premier, uten at det blir delt ut premiere til vinnere.
Min mote skriver onsdag at det blir foreslått å øke Forbrukertilsynets budsjett med seks millioner kroner i statsbudsjettet for 2019.
– Vi må henge med i samfunnsutviklingen. I denne bransjen har vi rett og slett ikke klart det så langt, vi har ligget et skritt bak. Derfor må vi ta noen skikkelig grep og satse ordentlig på dette, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland til Min mote om brudd markedsføringsloven i bloggbransjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.