– I kroner har snaue 100 millioner forsvunnet fra tradisjonell tv, på tre måneder. Samtidig bør det ikke være en bombe når vi ser hva tv har mistet av seere og seerminutter de siste årene, ikke minst i de mest reklameattraktive målgruppene, sier leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Det ferske Mediebarometeret viser en svært tøff start for reklamemarkedet. Investeringene gjennom norske mediebyråer har en tilbakegang på syv prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Mens det ble omsatt for reklame for 2,55 milliarder kroner i første kvartal 2018, har omsetningen falt til 2,37 milliarder kroner.

Internett faller

De siste årene har reklameinvesteringene på internett hatt en sterk vekst, men i første kvartal faller denne kategorien for første gang med 2,8 prosent. Nedgangen er spesielt sterkt i displayannonser, men også videoannonser faller for første gang.

Da det samlede Mediebarometeret for 2018 ble lagt frem i januar spådde ekspertene at det var siste året tv-markedet tiltrakk seg mest investeringer. I første kvartal sitter tv fortsatt øverst på tronen, til tross for et fall på nesten 10 prosent.

Fersk undersøkelse

Mens omsetningen på tv-markedet lå på rett over én milliard kroner i fjor, har dette sunket til 900 millioner kroner. Omsetningen på internettmarkedet ligger på 832 millioner kroner.

– Tar vi med i betraktningen at påsken i år ikke kommer før inneværende måned, så ser det fremdeles ikke bra ut for tradisjonell tv. Dette er den største reklamekategorien her til lands. Det blir store penger når en så stor reklamebærer faller så mye.

Tallene fra Mediebarometeret kommer samme uke som undersøkelsen fra analysebyrået Regi. Her kommer det frem at 40 prosent av reklamekjøperne i Norge vil kutte eller redusere tv-reklame i 2019. Kun 2,8 prosent av de 853 kommunikasjon- og reklamekjøperne som er spurt at de vil bruke mer penger på tv-reklame i 2019 enn året før.

39 prosent, den største gruppen, vil holde reklamekronene til tv uendret, mens 24 prosent vil redusere den. 16 prosent vil kutte tv-reklame helt i 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.