– Det er utrolig kult. Vi har jobbet hardt for dette og er stolte av vårt team, sier administrerende direktør i United Influencers Norge, Sandra Klaesson om det positive resultatet.

United Influencers Norway as hadde i 2017 en omsetning på 39,1 millioner kroner, mot 30 millioner året før. Mens resultat før skatt i 2016 utgjorde -0,2 millioner, kan selskapet med fjorårets resultat på 1,1 millioner kroner før skatt vise til overskudd for første gang siden opprettelsen i 2014.

United Influencers globale selskap hadde en omsetning på 77 millioner kroner i 2017, opplyste selskapet om tidligere i sommer.

Opplever økende pågang

1. juli tok Louise Fuchs over som administrerende direktør i United Influencers globalt, og allerede første uke på jobb landet hun en avtale med det franske medieselskapet Lagardère Active, som er hovedeier av Elle som utgis i 46 land.

– For oss er det et kvalitetsstempel at et så etablert mediehus som jobber globalt ser verdien av influensermarkedsføring generelt og United Influencers spesifikt, sa Fuchs til DN om avtalen.

Blogger Caroline Berg Eriksen under Vixen Blog Awards 2016 på Grand Hotel i Oslo torsdag kveld.
Blogger Caroline Berg Eriksen under Vixen Blog Awards 2016 på Grand Hotel i Oslo torsdag kveld. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Også Klaesson opplever at flere får opp øynene for markedsføring gjennom influensere.

– Det er stadig vanskeligere å nå riktige målgrupper, ikke minst etter at Facebook endret algoritmene sine. Det er derfor viktig å møte brukerne på de plattformene de allerede benytter, og der er influensermarkedsføring effektivt, sier Klaesson.

Økningen i omsetningen er ifølge Klaesson både et resultat av at denne formen for markedsføring er blitt mer etablert, og at annonsører har stadig større interesse for lengre samarbeid.

– Merkevarene ønsker mer langsiktig involvering av influensere som ambassadører, ikke bare korte kampanjer. Det fører til strategiske samarbeid som krever at vi og våre influensere gir mer oppfølging, sier hun.

Millionoverskudd

Driftsresultatet til United Influencers i Norge endte i 2017 på 1,2 millioner kroner mot 0,3 millioner året før, mens resultat før skatt gikk fra -0,2 millioner kroner i 2016 til 1,1 millioner kroner i fjor.

Klaesson sier byrået er blitt smartere når det gjelder hva det bruker tid på.

– Vi har jo vært en oppstartsbedrift, og vi har prøvd oss frem på ulike områder. Det er først i slutten mot slutten av 2017 at vi har funnet en oppskrift som fungerer bra for oss og våre kunder, satt strukturer og bestemt hvilke produkter vi skal ha i fokus.

Inntektene til selskapet kommer fra salg av annonser og produktpakker på plattformene til profilene de har knyttet til seg.

Sophie Elise Isachsen representeres av United Influencers.
Sophie Elise Isachsen representeres av United Influencers. (Foto: Linda Næsfeldt)

I samarbeid med franske Lagardère Active skal United Influencers fremover tilby markedsføring til globale annonsører gjennom blogg- og internettprofiler.

– Vi har også begynt å bygge relasjoner med internasjonale profiler som vil være relevante i samarbeidet med Lagardère, og har fra før tilknytning til over 400 profiler. Vi vil koble på profiler fra vårt nettverk i Norden der det er relevant, sa Fuchs tidligere til DN.

Blant de norske influenserne deres er navn som Caroline Berg Eriksen, Sophie Elise, Marna Haugen Burøe (Komikerfrue) og Camilla Pihl.(Vilkår)

- Youtube står alltid i hodet ditt
Sander Austad Dale, også kjent som Randulle på Youtube, gir innsikt i hverdagen sin.
01:41 Min
Publisert: