– Vi kommenterer ikke enkeltsaker, men det jeg kan si er at vårt Søk-team undersøker denne saken og påstanden om lenkemanipulering og at vi iverksetter nødvendige tiltak i tilfeller der vi oppdager regelbrudd, skriver kommunikasjonssjef Helle Skjervold i Google Norge til DN.

Hun bekrefter derfor nå at Google undersøker lenkemanipulering etter at DN avslørte at mediekonsernet Nordsjø Media over flere år har tilbudt annonsører «sponsede lenker» på forsiden av sine ni nyhetsaviser på nett – deriblant Avisen Agder, Jærbladet, Sandnesposten og Dalane Tidende.

DN har gjennom analyseverktøyet Majestic gjennomført en kort sjekk av lenkene som viser inn til høyt Google-rangerte sammenligningstjenester for forbrukslån.

Blant selskapene det lenkes til er agenten Axo Finans – som fungerer som agent for banker som Bank Norwegian, Santander Consumer Bank og Komplett Bank. Axo Finans er en av de største finansagentene i markedet, og omsatte i 2017 for 134,5 millioner kroner, med et resultat før skatt på 42,2 millioner kroner.

Funnet var at lenker fra avisene i Nordsjø Media rangeres høyt på troverdighetsskalaen i verktøyet. Disse lenkene kan derfor ha hatt mye å si for rangeringen av forbrukslånssidene i Google – noe som igjen gir bedre tilgang på potensielle forbrukslånkunder.

Google tillater ikke at man kjøper lenker som omgår Google-systemet Pagerank, som er med på å bestemme nettsiders rangering i Google-søk. Vanlige annonser på nettsider skal i utgangspunktet utstyres med et sporingsvarsel som varsler Google om at det er en betalt lenke.

Det er inntil nå ikke blitt gjort av Nordsjø Media Samkjøring, som leverer annonsetjenester til de ni lokal­avisene.

Endrer praksis

Etter at DN omtalte saken forrige torsdag, har Nordsjø Media utstyrt lenkene med et sporingsvarsel til Google.

– Dette ble prioritert som følge av nye opplysninger som DN frembrakte, sier nettsjef Gunnar Stangeland i Nordsjø Media.

Stangeland sier det har vært tekniske begrensninger i lenke-modulen i publiseringsløsningen som har gjort at det har vært fravær av «nofollow»-merking på lenkene.

Det konsernet ikke visste da det begynte med denne praksisen, er at kjøpte lenker er en effektiv måte for selskaper å styrke sin rangering i Google-søk på, om man ikke legger inn et sporingsvarsel til Google.

– Våre utviklere har lagt på et nofollow-script som en del av en større oppdatering vi har gjort, sier Stangeland.

Han sier konsernet ikke har hørt noe fra Google siden saken ble omtalt første gang forrige fredag.

– Dette er heller ikke et produkt som er solgt inn som noe som omgår Google sine retningslinjer, sier Stangeland.

Han ønsker ikke å kommentere at Google undersøker lenkepraksisen.

– Som tidligere nevnt regner jeg med at Google ville tatt kontakt dersom det er publisert noe i strid med retningslinjer eller gjeldende lovverk, skriver han.

Jobber daglig med å bekjempe misbruk

Skjervold i Google skriver til DN at selskapet ikke kan dele for mye detaljer som gir enkelte mulighet til å misbruke Google-søk.

– Vi må være forsiktige med å dele for mye detaljer som gir enkelte muligheten til å misbruke vårt søkeresultat og ødelegge brukeropplevelsen for alle andre. Vi forbedrer hele tiden rutinene og teknologien vår for å bekjempe manipulasjon og spam, skriver Skjervold.

Hun sier at Googles algoritmer fanger opp det aller, aller meste av misbruk – og fjerner eller degraderer sidene som står bak det fra Googles søkemotor.

– Resten av misbruket takles manuelt av vårt team, som går gjennom nettsider og flagger dem dersom de bryter våre retningslinjer. Vi ønsker at nettside-eiere skal ha den informasjonen de trenger for å holde nettsidene sine i god stand. Derfor har vi investert betydelige ressurser i kommunikasjon med webmastere over hele verden, i fjor sendte vi mer enn 45 millioner varsler til webmastere for å gjøre dem oppmerksomme på potensielle regelbrudd begått på deres sider, skriver Skjervold.

Ny eier vil ikke kommentere

Mediekonsernet ble nylig solgt til Norges største lokalaviskonsern Amedia, for en sum som ifølge Medier24 ligger rundt 90 millioner kroner.

Direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Stig Finslo, ønsker ikke å si noe om Nordsjø Medias lenkepraksis, ettersom Amedia ikke formelt er eier av Nordsjø Media enda.

– Ingen kommentarer til Nordsjø Media. Vi eier dem ikke ennå, skriver Finslo.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vin eller øl til rakfisk?
Slik gikk det da DNs vinanmelder ba fiskerne bytte ut øl og sprit med vin til rakfisken
02:49 Min
Publisert: