- Jeg er veldig glad for dette. Proletar er et fantastisk spennende selskap. Vi skal vokse utenfor landets grenser, men har fortsatt behov for å bredde tjenestetilbudet innenfor datadrevet markedsføring, sier konsernsjef Thomas Høgebøl i The North Alliance (NoA).

Prisen vil ikke partene ut med, men Høgebøl bekrefter at (NoA) kjøper 100 prosent av Proletar. I bytte får de tre eierne i Proletar - daglig leder Geirr Lødemel Tvedt og medgründerne Rune Syvrud Sandåker og Magnus Wrangell Ruud cash pluss aksjer i North Alliance.

Vekstrakett

I det første regnskapsåret formidlet Proletar kundenes reklameomsetning for 221,7 millioner kroner. I 2018 var tallet vokst til 343,3 millioner kroner. I 2019 sikter selskapet mot en reklameomsetning på 350 millioner kroner, men en vesentlig styrket byråinntekt og bunnlinje.

Selskapet sitter stadig igjen med en større andel omsetningen. I 2017 var byråinntekten på 3,9 millioner kroner. I 2018 endte den på 8,5 millioner kroner. I år ender den trolig på rundt 15,5 millioner kroner, med et driftsresultat på syv millioner kroner.

Proletar jobber med noen av Norges største digitale merkevarer, som Bank Norwegian, Finn.no og Varner-systemet. I april vant selskapet Årets byrå-kåringen innen kategorien «Performance» – og har dermed de mest fornøyde kundene innen sin forretningskategori.

- Det er mange nye selskaper og mye buzzwords innenfor dette segmentet. Derfor har det vært viktig for oss å bruke tid på å forstå de ulike selskapene - hvilken posisjon de har og hva slags kompetanse de besitter. NoA har de seneste månedene møtt et antall aktører i Skandinavia innenfor dette segmentet, og i løpet av denne prosessen ble det klart at Proletar skilte seg positivt ut.

Han kaller Proletar for en optimal partner for NoA.

- Når jeg prater med kundene deres, er det første jeg hører hvor mye de bidrar av verdi inn i kundenes forretningsvirksomhet, sier Høgebøl.

Trenger folk

Daglig leder Geirr Lødemel Tvedt i Proletar sier at han ikke hadde planlagt at byrået skulle selges kun to år etter oppstarten.

- Det at vi får lov til å være oss selv i NoA, at vi får fortsette som Proletar med egen ledelse, det er veldig viktig. Vårt problem har vært å skaffe flere folk, og vi tror vi kan rekruttere sterkere som en del av NoA. Vi har brukt vanvittig mye tid på å finne folk, og vi har fortsatt behov for flere, sier han.

Tvedt understreker at det var flere interessenter som tok kontakt samtidig, men at North Alliance var den beste matchen.

- Vi selger fra en sterk posisjon. Dette er noe vi ønsker, fordi vi føler de vil det samme på oss. De er ambisiøse og vi utfyller hverandre på en veldig fin måte, sier Tvedt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.