Kåringen Årets Byrå ble arrangert for andre gang i Oslo Konserthus tirsdag ettermiddag, og for andre gang på rad gikk mediebyrået Red Media Consulting til topps i sin klasse.

Byrået, som ledes av administrerende direktør Maria Aas-Eng, er dermed mediebyrået som vurderes høyest av sine kunder i undersøkelsen gjennomført av det svenske analysebyrået Regi, i samarbeid med DN.

– Vi ser både flere deltagende byråer og flere svar blant landets kommunikasjonskjøpere, noe vi er glade og stolte over. Årets studie omfatter over 900 kundebedømminger av 53 byråer, i syv ulike kommunikasjonsdisipliner, sier administrerende direktør Pia Grahn i Regi.

Mens Red Media Consulting gikk til topps i kategorien for store medier, var det Maxus som gikk til topps i kategorien for mediebyråene med mindre omsetning.

Iteo fra andre til første

I pr-byråkategorien toppet Iteo foran Wergeland Apenes og Nucleus. Fjorårets vinner, Trigger, var ikke nominert til prisen i år – og både Iteo og WergelandApenes klatret en plass opp fra fjorårets kåring.

Janicke Angerman Leiren (til venstre) og Tina Jeanette Tharaldsen er nytt lederteam i Iteo.
Janicke Angerman Leiren (til venstre) og Tina Jeanette Tharaldsen er nytt lederteam i Iteo. (Foto: Iteo)

I kategorien var også Norges største pr-byrå, Geelmuyden Kiese, blant de nominerte, men byrået havnet ikke blant topp tre. I åpen klasse endte designbyrået Uniform som vinner.

– Mange av landets byråer får fine vurderinger av sine kunder og konkurransen om de første plasseringene er veldig hard, sier Pia Grahn i Regi.

Kitchen til topps

I den største kategorien for reklamebyråene var det Kitchen som gikk til topps. Byrået, som ledes av bransjeveteran Haakon Dahl og har kunder som Meny og Sparebank 1, endte i 2016 på 2. plass i samme kåring.

Daglig leder Haakon Dahl i reklamebyrået Kitchen.
Daglig leder Haakon Dahl i reklamebyrået Kitchen. (Foto: Gunnar Lier)

I mellomkategorien i for reklamebyråer, var det Futatsu Industries som gikk til topps, mens HK reklamebyrå gikk til topps i kategorien for de små reklamebyråene.

Aris Theophilakis i Futatsu.
Aris Theophilakis i Futatsu. (Foto: Futatsu)

Tre spesialpriser ble også delt ut, for byråene som gikk til topps i de ulike kundekategoriene i undersøkelsen. Spesialprisen for Strategisk kompetanse gikk til Futatsu Industries, mens Anti vant prisen for kreativitet. Iteo, som gikk til topps i pr-kategorien, fikk spesialprisen for digital kompetanse.

Det Aller-eide designbyrået Uniform er gründet av Jan-Otto Jacobsen.
Det Aller-eide designbyrået Uniform er gründet av Jan-Otto Jacobsen. (Foto: Elin Høyland)

– Strategisk kompetanse og kreativitet har alltid vært to av kriteriene i studien og det som kjennetegner de beste konsulentene. Digital kompetanse har de seneste årene seglet opp som en tredje og uunnværlig parameter, og vi har derfor valgt å dele ut spesialpris til de byråene som har kommet best ut i undersøkelsen for dette, sier Grahn. (Vilkår)