Nylig varslet Schibsted og VG at de lanserer en satsing rettet mot bloggnettverk og markedsføring gjennom såkalte «influencere», opinionsledere i bloggsfæren og på sosiale medier.

Der utfordrer VG lignende satsinger fra andre store mediehus, som Dagbladet-eier Aller Medias Adlink, Egmont People og Bonnier Media.

– Dette er noe kundene våre har etterspurt. Vi tror at vi gjennom sosiale medier-profiler kan nå ut til nye målgrupper. VG har en sterk merkevare, og vi har nå satt opp et prosjekt for å se om vi ønsker å tilknytte oss profiler som leverer innhold av høy kvalitet, sier prosjektleder Camilla Hellum i VG til DN.

Tror mediehusene lokker

Noe av det VG kan friste med er de over to millioner leserne som daglig er innom trafikkmaskinen VG.no, et bredt annonsørnettverk, og et eierkonsern som i fjor omsatte 16,9 milliarder kroner i ryggen.

Det kan sette press på selskapene som ikke er tilknyttet store moderkonsern, tror innovasjonsdirektør Pål Nisja-Wilhelmsen i tidligere Blogg.no-eier Nettavisen.

– Det er klart at en trafikkmaskin som VG er en enorm eksponering, og kan hjelpe sosiale medier-profiler med å bygge opp nye følgere. Det tror jeg kan være appellerende, sier han.

Nisja-Wilhelmsen påpeker at færre opinionsledere på nett er avhengige av trafikkhjelp, fordi kontakten med følgerne skjer gjennom deres egne kontoer på sosiale medier og blogger.

Likevel tror innovasjonsdirektøren at appellen ved store mediehus som VG, Aller og Egmont vil sette press på uavhengige bloggnettverk.

– Det blir vanskeligere for byråene som ikke er en del av mediehus, eller som satser mest på plattformer med egen effekt som Splay og Youtube, sier Nisja-Wilhelmsen.

«Handler ikke om trafikk»

Utover de store mediehusene har flere uavhengige aktører etablert seg i bloggnettverk-bransjen. Blant annet Anti Brandpeople og nettmagasinet Daily Story, med Tone Damli Aaberge og Bertine Zetlitz på eiersiden, har satset de siste årene.

Bertine Zetlitz (fra venstre) , Line Langmo, Nina Wang Gaarder, Tone Damli og Anne-Grethe Starheim lanserte nettmagasinet Dailystory i fjor.
Bertine Zetlitz (fra venstre) , Line Langmo, Nina Wang Gaarder, Tone Damli og Anne-Grethe Starheim lanserte nettmagasinet Dailystory i fjor. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Størst er kanskje det skandinaviske bloggnettverket United Influencers, som har profiler som Caroline Berg Eriksen, Sophie Elise og flere hundre andre i stallen.

Administrerende direktør Sandra Klaesson i United Influencers Norway er uenig med Nettavisen-direktør Nisja-Wilhelmsen om at de store mediehusenes inntog vil gjøre markedet tøffere enn det allerede er.

– Da har man nok misforstått kraften som ligger i at influencere er egne mediehus med eget publikum og faste følgere. Disse mekanismene handler ikke om trafikk i den grad tradisjonell markedsføring gjør, men heller engasjementet relasjonen mellom profilen og publikum skaper, mener Klaesson.

Positive konkurrenter

Klaesson er positiv til VGs inntreden i markedet. Det er også de andre konkurrentene.

– Vi tror på dette markedet skal vokse ytterligere. Vi ser på VG sin satsing med interesse, sier daglig leder Tore Nesheim i Aller Media-eide Adlink.

Samme tilbakemelding har Marte Schei partner i Anti Brandpeople.

Den siste tiden har en debatt om åpenhet rundt effekten til influencer-markedsføring preget bransjen, blant annet gjennom nettavisen Kampanje. Strategisk rådgiver Cathrine Dalan i mediebyrået OMD Norge er en av dem som har tatt til orde for mer innsikt.

Hun håper at en aktør som VG kan bidra til mer transparens i bransjen.

– Vi setter høye krav til dokumentasjon på effekt og rådgivning til samtlige andre mediekanaler, men per i dag når ikke influencer-selskapene opp til våre standarder. Innsikten i bransjen trenger helt klart et løft. Dette er en gyllen mulighet for Schibsted og vi har tro på at de vil kunne bidra positivt til dette, sier Dalan.(Vilkår)

Tidal-saken på tre minutter
Beyoncé og Kanye Wests lyttertall er manipulert med flere hundre millioner falske avspillinger
02:57
Publisert: