Tidligere i dag kom det frem at reklamebyrået Anorak spilte en rolle i Kristoffer Joners Facebook-innlegg hvor han går i rette med innvandring- og integreringsminister Sylvi Listhaug.

Det kommer frem i et intervju NRK gjorde med generalsekretær Ann-Magrit Austenå i Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas).

Faller utenfor

Hverken Joner eller Anorak mottok penger fra Noas, men mange har på Facebook gitt uttrykk for at de føler seg lurt av det man trodde var et spontant innlegg fra Joners side.

Forbrukerombudet har fått henvendelser om saken, men vil ikke foreta seg noe.

- Siden dette er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon hvor man ikke skal selge noe, så gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven. Dermed faller det utenfor vårt tilsyn. Utover det har jeg ingen kommentarer, skriver fungerende forbrukerombud Bente Øverli i en sms til DN.

Reklametopp: - Irrelevant hvem som har hjulpet han

Administrerende direktør Christian Steen i reklamebyrået The Oslo Company påpeker at så å si alle offentlige personer får hjelp til å formidle sine budskap, holdninger og meninger. 

Christian Steen, administrerende direktør i reklamebyrået The Oslo Company.
Christian Steen, administrerende direktør i reklamebyrået The Oslo Company. (Foto: Mikaela Berg)

 - Men det blir selvfølgelig en balansegang når kommersielle interesser og penger kommer inn i bildet. Man skal alltid trå varsomt og være forsiktig dersom noe kan betraktes som «annonsørfinansiert innhold». Men jeg synes jo Joner er overtydelig i sitt innlegg både i forhold til begrunnelse og intensjon. Hvem som har hjulpet han med å utforme budskapet synes jeg er irrelevant i dette tilfellet, sier administrerende direktør Christian Steen i reklamebyrået The Oslo Company.

Joners kampanje er ikke finansiert av noen, og Steen påpeker at veldedighetsorganisasjoner må ha større grad av frihet enn kommersielle selskaper.

- Veldedighetsorganisasjoner har ikke store økonomiske ressurser til å kjøpe seg oppmerksomhet, og må kunne bruke kreativitet som virkemiddel for å trå igjennom støyen. Innimellom helliger målet middelet, så lenge det ikke går på akkord med etikken, sier Steen, og fortsetter:

-Om det er slik at folk med markeds- og kommunikasjonskompetanse i større grad kan bidra til å sette fokus på viktige samfunnsutfordringer og skape debatt, synes jeg dette bare er positivt, sier Steen.   

Benedikte Løvdal i bransjeorganisasjonen Kreativt Forum sier bransjen har sin egen vær varsom-plakat for reklame og markedsføring.

Samtidig understreker hun at hun synes denne saken ser mer ut som et personlig initiativ til en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon, og ikke reklame.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.