– Jeg er ved Oslo S den neste halvtimen om noen er i nærheten, og missa dagens treff. Tar en buss fra bussterminalen 18:15.

– Jag och @SADTEACHER kommer till 18

– Hänger på ilcaffe, Hornstull idag igjen, har 105 men kan dela! Kom!

– We will arrive at 4 in london (...). We are staying til monday evening. We are up to swapping over the weekend. When is the next meeting;)?

Meldingene hagler i chatter mellom spillere med kallenavn som SadTeacher, CalmDraw, ProperHurry, ChemicalRock og OutsideEntry.

Spillet de deltar i heter Red Bull Music Secret Gig, etter det østerrikske energidrikkmerket som er i ferd med å bli en stor sponsor og arrangør av, ikke bare ekstremsport, men også musikk og kunst.

Mobilappen har visse fellestrekk med Pokémon Go, da spillet krever at man beveger seg rundt i den fysiske verden.

Robyn poster selv hyppig i sosiale medier om spillet Secret Gig, plateutgivelse og konsert senere i måneden.
Robyn poster selv hyppig i sosiale medier om spillet Secret Gig, plateutgivelse og konsert senere i måneden. (Foto: Skjermdump Facebook.)

Denne gang er det den svenske popartisten Robyn som får drahjelp av energidrikkprodusenten. Hun relanserer karrieren i høst med det første soloalbumet siden suksessen «Body Talk» for åtte år siden. Det har også gått fire år siden samarbeidet med norske Röyksopp på «Do It Again».

Fansen har imidlertid ikke glemt henne.

Møtes på flere steder

Hver ettermiddag denne uken har en gruppe norske og eksilsvenske spillere samlet seg rundt fontenen på Youngstorget i Oslo.

Cecilia Cocos (fra venstre), Petter C. Røhr Ewart og Damon Taheri møtes nesten daglig på Youngstorget for å bytte «artefakter» i Red Bull-spillet.
Cecilia Cocos (fra venstre), Petter C. Røhr Ewart og Damon Taheri møtes nesten daglig på Youngstorget for å bytte «artefakter» i Red Bull-spillet. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

Når de møtes tar de frem telefonen og begynner å bytte «artefakter». I spillet er dette navnet på røde og blå symboler, som etter hvert skal fylle flere og flere plasser på et rutenett med 256 posisjoner.

Målet er å fylle spillet med røde og blå symboler, såkalte «artefakter».
Målet er å fylle spillet med røde og blå symboler, såkalte «artefakter». (Foto: Skjermdump Red Bull Music Secret Gig.)
Spillerne er nødt til å møtes fysisk for å bytte til seg røde «artefakter».
Spillerne er nødt til å møtes fysisk for å bytte til seg røde «artefakter». (Foto: Skjermdump fra spillet)

– Vi har en Oslo-chat gående kontinuerlig hele dagen om hvor vi skal møtes. Så jeg er egentlig på konstant, sier Silje Sylte (33), som er en av dem som er blitt hektet på Secret Gig.

Fredag lå hun godt an til å vinne konsertbilletter, og hadde allerede bestilt hotell i Stockholm.

Det samme skjer i byer som Stockholm, Göteborg, London, Berlin, Paris og New York.

Røde artefakter skaffer man seg ved å møtes for å bytte – swappe – med andre spillere.

For å innløse blå artefakter trengs koder som dukker opp i form av hint i sosiale medier, som en video fra Robyn på Instagram eller fra en av Red Bulls utallige kontoer, eller bare som en kode som har dukket opp et sted og blir delt i chattene.

Reglene er bokstavelig talt skrevet for å få flest mulig Robyn-fans til å møtes.

Robyn opptrer under fredspriskonserten i Oslo Spektrum i 2010.
Robyn opptrer under fredspriskonserten i Oslo Spektrum i 2010. (Foto: Andersen, Aleksander,/NTB scanpix)
Nordmannen Thomas Kolbein Bjørk Olsen fant Robyns honningkrukke, og en kode på undersiden, ved U-bahnstasjonen Spittelmarkt i Berlin.
Nordmannen Thomas Kolbein Bjørk Olsen fant Robyns honningkrukke, og en kode på undersiden, ved U-bahnstasjonen Spittelmarkt i Berlin. (Foto: Skjermdump fra Facebook.)

En av dem er norske Thomas Kolbein Bjørk Olsen (40). Han bor i Berlin og jobber som frilansfotograf og journalist, og poster konsertbilder fra hele verden på Instagram-kontoen @giggoers.

Sent tirsdag kveld postet Robyn en video på Instagram fra U-bahn-stasjonen Spittelmarkt i Berlin sentrum. Da rykket Olsen ut. I videoen ble det hintet om at noen hadde gjemt en honningkrukke på stedet.

– Da vi kom dit, fant vi til slutt krukken med en håndskrevet lapp med en kode på undersiden. Jeg var helt i ekstase. Det var utrolig gøy, forteller Olsen, som ligger svært godt an til å vinne konsertbilletter.

Appen er et samarbeid mellom Robyn, Red Bull Sweden, utviklerne i Stockholms-byrået Earth People og pr-byrået Ebba Lindqvist PR.

Lina Aas-Eng er rådgiver i reklamebyrået Pol.
Lina Aas-Eng er rådgiver i reklamebyrået Pol. (Foto: Skjermdump)

Ingen av disse ville snakke om kampanjen med DN.

Ida Lyxzén fra Robyns management DEF i London skriver i en epost at Robyn er på reise og ikke har mulighet til å kommentere kampanjen. Lyxzén opplyser at Secret Gig-spillet spilles i 54 ulike land.

Vil være i «vennesonen»

Rådgiver Lina Aas-Eng i det norske reklamebyrået Pol er ikke i tvil om hvorfor energidrikken vil samarbeide med Robyn.

– Grunnen til at Red Bull teamer opp med Robyn, er for å nyte godt av hennes status og posisjon. Samarbeid med offentlige personer, som står høyt i kurs hos målgruppen, er et kjent grep, men her ser det ut til at Red Bull har tatt det et steg videre hvor man jobber integrert og utnytter nye medietekniske muligheter.

– Det handler om å bygge en merkevare som følgerskaren ønsker å følge, de vil være i «vennesonen». I en fragmentert medievirkelighet gir det en stor fordel kommunikasjonsmessig. Det er en snedig metode for å skape en helt unik kobling mellom fans og merkevare, sier Aas-Eng.

Hun opplever Red Bull som en virksomhet som jobber veldig hardt for å bygge merkevaren sin, mer enn selve produktet.

– Det virker som Red Bull hele tiden tester nye konsepter for å holde fansen varm. Dette er en type samarbeid som gir engasjement og berømmelse i målgruppen, samt mulighet til å samle data og snakke med brukerne om andre ting senere.

– Men det er vel fortsatt salg av energidrikk som er kjernevirksomheten til Red Bull?

– Ja, men jeg blir ikke overrasket om de utforsker muligheten for å utnytte merkevaren til andre ting også. Red Bull bygger en egen plattform for å bli uavhengig av andre, noe som flere aktører utforsker for tiden, som Rema 1000 og DNB, sier Aas-Eng.

Hva er drivkraften

Musikk-kommentator Audun Vinger spurte nylig om det egentlig er greit at sukkervannprodusenten kobler seg til kulturlivet på denne måten, i en kommentarartikkel i DN:

«Red Bull er ment å være et slags totalbrand, aktivitetene er ikke bare dratt i gang for å øke engasjementet for en harry energidrikk. Men man kan undres hva drivkraften er.»

  • Journalisten som har skrevet denne saken er selv en av spillerne som deltar i jakten på artefakter, under kallenavnet BetterMedicine.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her holdes den tradisjonsrike auksjonen for første gang på nytt sted
01:16 Min
Publisert: