Siden tv-markedet gikk forbi dagspressen i 2009, har det vært den ubestridte reklamekongen på markedet.

De siste årene har imidlertid markedet stupt, og stadig flere annonsekroner er blitt flyttet over til digitale flater. Ifølge Mediebarometeret for 2018 var tv-markedet fortsatt størst med en omsetning på 3,59 milliarder kroner, men nå er det ti år lange eventyret i ferd med å ta slutt.

Det digitale markedet har nemlig spist større og større markedsandeler de siste årene. I år hadde reklamemarkedet på internett en økning på 8,4 prosent fra 3,2 milliarder kroner til 3,54 milliarder kroner – kun en hårsbredd unna tv-markedet.

– Dette er siste året tv er størst. Det digitale markedet kommer til å gå forbi i 2019, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Mediebarometeret viser hvor mye reklame som blir formidlet gjennom norske mediebyråer. I 2018 var den totale omsetningen på 9,77 milliarder kroner mot 9,75 året før.

Video vokser

Mens 2017 var preget av annonsekriger mellom dagligvarehandlene, var det mer stille i 2018.

– Vi manglet de store kampene i fjor, men tv leverer fremdeles innen brede målgrupper, og er fortsatt interessant for annonsørene, sier Larsen.

Hun peker likevel på at tv taper flere og flere seere, og ikke lenger samler folket på samme måte som tidligere.

De siste årene har internett tatt store jafs av markedet. I 2018 er det spesielt video som vokser mest med en økning i omsetningen på 19 prosent.

– Levende bilder skaper engasjement, mens bannerannonser ikke får den samme oppmerksomheten. I dag har du ikke mye tid på å skape en stoppeffekt og her fungerer video veldig bra, sier Larsen.

Kinojafs

Av de mindre reklamemarkedene fortsetter både dagspressen og ukepressen å falle, mens kinomarkedet opplever en kraftig vekst på 28,1 prosent. Fra en omsetning på 108 millioner kroner i 2017 vokste det til 139 millioner kroner i 2018.

– Det har kommet veldig mange gode filmer, både norske og internasjonale, som har fått stor oppmerksomhet. Det er med å bidra, sier Larsen.

Hun tror også kinoene er et perfekt sted å drive merkevarebygging.

– Selv om det er en marginal kanal, er kinoene et sted der det er lett å skape følelser og emosjoner med lyd og bilder. Dette er kraften ved kinoene, som annonsørene er flinke til å utnytte. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har du lagt merke til hvor ofte Johannes Høsflot Klæbo drikker under intervjuene? Dette kan være forklaringen
01:37
Publisert: