– I fjor er det første året vi ikke måtte forklare bedrifter hvorfor de skulle bruke influensere. Det var ikke et spørsmål om de skulle bruke det eller ikke – vi snakket heller om hvordan, sier administrerende direktør i United Influencers Norway, Sandra Klaesson.

Nordmenn har aldri sett mindre linær-tv før enn i sommer, og tilbringer stadig mer tid på internett. Det gjør utslag på reklamemarkedet: Mediebarometeret for juli måned viser at internett var knepent foran linær-tv. Der det ble solgt reklame til internettflater for 1,94 millioner norske kroner i juli måned, gikk 1,93 millioner til tv-skjermene.

Tv-markedet har falt 8,1 prosent sammenlignet med fjoråret, der internett hadde en tilbakegang på 3,2 prosent.

Og det er ingen tvil om at reklamemarkedet på internett er lønnsomt: Regnskapstall for United Influencers Norge viser at de omsatte for 48 millioner kroner i 2018 – ni millioner mer enn fjoråret.

Resultat før skatt viste et overskudd på 1,6 millioner.

Sandra Klaesson, administrerende direktør i United Influencers, sluttet i jobben i 2014 for å satse på markedsføring gjennom influensere.
Sandra Klaesson, administrerende direktør i United Influencers, sluttet i jobben i 2014 for å satse på markedsføring gjennom influensere. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Også konkurrenten Anti Brandpeople hadde et godt 2018: Tall fra tidligere i sommer viser at de i fjor omsatte for 39 millioner, og satt med et resultat før skatt på 3,8 millioner.

Klaesson har vært i influenserbransjen fra før den i det hele tatt hadde et navn, og var med på å starte opp selskapet da det het United Bloggers i 2014.

– Hadde du sett for deg at det skulle bli så stort?

– Ja, jeg sluttet i jobben min for å begynne med dette, forteller Klaesson.

– Men da vi startet var det ingen som visste hva influenserbransjen var, og begrepet influensermarkedsføring eksisterte heller ikke. Likevel hadde jeg troen på at det kunne bli så stort som det er blitt.

«Kanalene er på vei inn i hverandre»

De administrerende direktørene Maria Aas-Eng fra Red Media og Martin Bentzen fra Gropum jobber begge med å plassere reklame på ulike flater. De følger influenserbransjen med stor interesse – men advarer mot å tro at den danker ut tv's posisjon på reklamemarkedet.

– Det er ingen andre kanaler som tv, der man kan gå så bredt ut og treffe så godt, sier Aas-Eng.

– Er sammenligning av tv-markedet og influensere litt som å sammenligne epler og pærer?

– Absolutt, svarer hun, og legger til:

– Men vi står overfor et marked som er mer fragmentert nå enn før. Tidligere har det vært et par store kanaler å fordele annonsepengene på, men nå segmenterer vi mye mer enn vi tidligere har gjort, sier Aas-Eng.

– Sånn sett er det vanskeligere å være annonsør nå enn for ti år siden, men når du virkelig treffer på en influenserkanal, så får du mye igjen for det.

Hun forteller at risikovurdering rundt bruken av influensere til markedsføring er en del av jobben.

– Vi vurderer risikoen for hvorvidt en influenser skal miste sin posisjon eller gjøre noe som kan skade kundens merkevare.

Martin Bentzen fra Groupm kaller reklamemarkedet et økosystem av kanaler.
Martin Bentzen fra Groupm kaller reklamemarkedet et økosystem av kanaler. (Foto: Elin Høyland)

Bentzen fra Groupm mener det ikke gir et korrekt bilde å se de ulike reklamenekanalene hver for seg, men heller rette oppmerksomheten mot de langsiktige trendene.

– Når det blir meldt om sterk nedgang på tv, så blir det raskt konkludert med at linær-tv er død – noe den ikke er. Men fra mitt ståsted, som ser tv-markedet totalt sett, så er det et større bilde, sier han og peker på det samme som Aas-Eng: At markedet er langt mer delt enn tidligere, og at flere ulike virkemidler må tas i bruk for å nå frem til målgruppene.

– Det er mange ulike kundereiser og det gir en utvikling over tid som er annerledes enn den vi ser i dag, mener Bentzen.

– Det sagt, det er ingen tvil om at influensermarkedsføring både fungerer, og er i stor vekst. Det er blitt en viktig kanal for å nå frem til forbrukerne, og det blir spennende å se om økningen fortsetter, konkluderer han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.