I september ble en kvinnelig toppblogger dømt til 30 dagers fengsel i Oslo tingrett for vold mot en taxisjåfør som kjørte henne hjem fra et utested.

Dommen var den andre voldsdommen mot bloggeren på kort tid. På en hjemmefest i fjor ble hun anklaget for å ha kastet en flaske eller et glass i ansiktet på en mann. Bloggeren ble først frikjent i Oslo tingrett, men i juni i år ble hun dømt i Borgarting lagmannsrett til 90 dager fengsel.

Toppbloggeren er en en yndet influenser for annonsører. I 2018 ble hun tilknyttet et annonsenettverk, som hjalp henne med å ivareta Youtube-kanalen, i tillegg til kommersielle samarbeid. Kontrakten ble imidlertid avsluttet i august etter den første voldsdommen.

– Sammen med XXX (navnet på bloggeren sladdet av DN) ble vi enige om å avslutte samarbeidet og vi koblet av kanalen hennes i august i år, sier lederen for nettverket til DN.

Nettverket vil ikke kommentere om de brøt som følge av voldsanklagene mot bloggeren.

– Vi har ikke for vane å gå i detaljer angående kontraktene vi har sammen med våre Youtubere, skriver lederen i en epost.

Hverken bloggeren, eller hennes advokat Cecilie Nakstad ønsker å kommentere saken.

Visste ikke om voldsdom

Nordmenn ser stadig mindre lineær-tv og tilbringer stadig mer tid på internett, noe som har ført til at flere reklamekroner er blitt flyttet til digitale kanaler:

Mediebarometeret for august måned viste blant annet at internett var knepent foran lineær-tv. Der det ble solgt reklame til internettflater for 2,24 millioner norske kroner i august måned, gikk 2,19 millioner til tv-skjermene. Tv-markedet har falt 8,1 prosent sammenlignet med fjoråret, mens internett har hatt en tilbakegang på 1,4 prosent.

Med denne utviklingen har blogger- og influenserøkonomien skutt fart, men det skjer ikke uten risiko for annonsører å knytte seg tett opp mot kjendiser, bloggere, og influensere.

Den siste tiden har den voldsdømte bloggeren stilt opp i kampanjer for flere annonsører. En av dem promoterte hun senest i helgen, uten av annonsøren var klar over dommene.

– Vi ble gjort oppmerksom på det av en av følgerne våre på Instagram. Vi hadde ikke inngått samarbeidet hvis vi hadde vært klar over det. De som annonserer hos skal være gode rollemodeller og ha plettfri vandel, sier markedssjefen i selskapet.

Det var byrået Smood Social som hyret inn bloggeren. Heller ikke der var man klar over voldsdommene.

– Vi har ikke fanget opp dette, og det tar vi selvkritikk for, sier daglig leder Alexander Grimstad i byrået.

– En av utfordringene som gjør influensermarkedsføring kompleks, er at det er snakk om folk som både er kommersielle og privatpersoner. Det krever mye av oss som byrå, for vi legger vår stolthet i å ta gode valg for annonsøren.

– Hadde dere benyttet dere av henne hvis dere hadde visst om det på forhånd?

– Vi hadde ikke tenkt at det var en god idé. Det hadde blitt feil for målgruppen, og det hadde blitt feil for selskapets merkevare, sier han.

Venter med nye samarbeid

Bloggeren har tidligere stilt opp for en nettbutikk, som jevnlig benytter seg av influensermarkedsføring. Butikken har valgt å ikke inngå nye samarbeid med henne inntil videre.

– Etter at vi ble klar over voldssaken, har vi valgt å ikke inngå et nytt samarbeid akkurat nå. Vi har ikke planer om å inngå et nytt samarbeid i nærmeste fremtid, men vi kan ikke love at vi ikke gjør det igjen, sier daglig leder i selskapet.

Grunnen til at de ikke vil inngå nye samarbeid med henne er for å ikke skade merkevaren.

– Influenseres privatliv og kommersielle liv går hånd i hånd. Når de får negativ omtale så påvirker det også vårt produkt. Det er vanskelig å måle hvor stor eller liten skade det får, men det er ikke positivt.

– Det er en bevisst risiko at sånne ting kan skje. Dette er snakk om unge personer, som kan gjøre feil valg. Alle fortjener en ny sjanse og hvis personen tar de riktige valgene fremover så skal jeg ikke utelukke at vi samarbeider igjen.

Sjefen for nettbutikken forteller at de ikke har vært borti lignende situasjoner før, selv om det tider kan storme rundt toppbloggere.

– Influensere er gjerne kontroversielle personer med sterke meninger, og folk har mye meninger om dem. Vi står i stormen sammen med dem, så lenge de ikke har gjort noe uetisk. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.