Solo, Kvikk Lunsj og appelsin har vært faste følgesvenner i påsken for nordmenn i årtier.

Og salget på de to første produktene gjør markante hopp rundt påsketider.

LES OGSÅ: Derfor tror vi Kvikk Lunsj og Solo er norsk

Hver femte Solo-flaske

Ifjor ble det solgt 17,2 millioner liter Solo.

– 20 prosent av årsvolumet vårt selges i påsketider, det vil si påskeuken og tre uker før, sier daglig leder Joakim Sande i Solo as. 

Det betyr at hver av oss i snitt drikker i underkant av én og en halv halvliterflaske med Solo i påsken.

LES OGSÅ: Slik lager du din egen Solo

Spiser i snitt tre Kvikk Lunsj-plater hver i påsken

Kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen i Mondelez Norden. Foto: Gorm K. Gaare
Kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen i Mondelez Norden. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)
Ifjor kjøpte vi 40 millioner Kvikk Lunsj-plater. 16 millioner ble kjøpt i påsken.

– 40 prosent av Kvikk Lunsj-salget vårt foregår i påsken, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Hvilen i Mondelez Norden (Freias eier).

Det betyr at hver og en av oss i snitt spiser mer enn tre Kvikk Lunsj-plater i påsken.

LES OGSÅ: Slik lager du din egen Kvikk Lunsj

Økt salg, mindre markedsføring

At tradisjonene med Solo og Kvikk Lunsj er så imprentet i oss nordmenn, gjør at Solo faktisk velger å reklamere mindre for produktet i påsken.

– Det er en viktig periode for oss. Når det er sagt, så kjøpes veldig mye av det volumet på tradisjon og vane, så vårt behov for markedsføring er mindre i den perioden, sier Sande i Solo as.

Påskeeggene fikk kritikk

Freias reklamekampanjer har på sin side vært i hardt vær ved inngangen til påsken.

Kampanjen #Detnære, hvor folk ble oppfordret til å tekster som oppsummerte nære øyeblikk på virtuelle melkesjokoladeplater, ble kuppet av forbrukerne som i stor grad var kritiske til Freias bruk av palmeolje i Freia Påskeegg.

Om protestene får noen effekt på salget er derimot mer usikkert. Ifjor ble det solgt 240 tonn Freia Påskeegg, og Freia sier de regner med å selge like mange i år.

LES OGSÅ: Folket ga blaffen i Freias nettmøte(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.