Kaffebrenneriet har lenge vært øverst på kaffebartronen, men ble i fjor forbigått av erke-konkurrenten Espresso House i antall kaffebarer. I 2018 vant også Espresso House kampen om kronene, etter kraftig omsetningsvekst.

Kaffebrenneriet-partner og etableringssjef for kjeden, Steinar Paulsrud, blir ikke stresset av den grunn.

– Det er veldig hyggelig at det er en stor kafékjede som gjør en god jobb med å utvikle kaffemarkedet i Norge. Vi er i vårt 25. år, og da vi startet kaffebar i 1994 var det ikke noe marked i det hele tatt, sier han.

Espresso House vokste kraftig i fjor og solgte kaffe, kaker og mat for godt over 300 millioner kroner fra sine 49 utsalgssteder. Kaffebrenneriets 40 kaffebarer blir passert med god margin, med en omsetning på rundt 260 millioner kroner. Espresso House har også et litt høyere resultat i kroner enn hovedkonkurrenten.

– Forskjellig tilnærming

Torodd Gøystdal i Espresso House synes det er vanskelig å si om flere kaffebarer er en fordel eller ei.

– Vi har nok to litt forskjellige tilnærminger, hvor vi satser på større kaffebarer med fokus på den totale kaffeopplevelsen og større tilbud også på mat og drikke. Kaffebrenneriet har tradisjonelt satset mye på takeaway, sier Gøystdal.

I 2018 sa Paulsrud at Kaffebrenneriet ønsker å åpne flere butikker fremover, men at det ikke skulle gå ut over riktig beliggenhet. Det står han ved i dag.

– Vi har aldri hatt som mål å ha flere etableringer enn andre. Alt vi foretar oss er for å bli dyktigere på det vi driver med. Det er lett å skrive fem kontrakter. Det som er vanskelig er å skrive de rette kontraktene, sier Paulsrud.

Vi har aldri hatt som mål å ha flere etableringer enn andre. Alt vi foretar oss er for å bli dyktigere på det vi driver med
Steinar Paulsrud, partner Kaffebrenneriet

Dårligere driftsresultat

Driftsresultatet i Kaffebrenneriet svekket seg litt, til 12 millioner kroner, blant annet etter at lønnskostnadene økte med ti prosent.

– Lønn er flere ting. Vi vil ha de beste baristaene, ergo må vi ha en opplæringspakke og en filosofi rundt medarbeidere som er attraktiv. Man må tilby de beste betingelsene, sier Paulsrud.

Han viser også til at kaffen er dyr, samt at selskapet har fått dollarkursen mot seg, men mener hovedforklaringen på at resultat går tilbake er nyetableringer. .

– Rundt driften vet vi kalkylene våre. Vi vet vi er bunnsolide hele året, sier han.

I 2018 peker Paulsrud på at sommeren var svært varm, og dermed var det færre folk i byene.

– Værforhold, enten varme eller kalde, kan føre til at folk endrer sin vanlige rutine. Eksempelvis vil en to prosents nedgang for en enkelt butikk være at seks til ti personer endrer sin daglige adferd. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.