Lervig Aktiebryggeri var lenge historien om en rik eier og hans vilje til å tape penger på sin store pasjon - øl. Det er ikke lenger saken. I 2017 opplevde hovedeier Kristoffer Stensrud at hans hjertebarn leverte et overskudd på 11 millioner kroner før skatt etter en omsetningsøkning på 36 prosent fra 2016.

– Det er ikke trylleri eller magi. De grepene vi gjorde i 2016 har hatt veldig bra effekt i 2017, sier Lervig-sjef Anders Kleinstrup.

Snuoperasjonen sammenfaller med danske Kleinstrups inntreden i bryggeriet. Nå leverer Lervig lønnsomhet de fleste andre bryggerier bare kan drømme om: En krone i overskudd for hver femte krone i omsetning.

Suveren produktmiks

Nylig fikk også Kleinstrup og kompani internasjonal anerkjennelse av ypperste merke da ølbibelen RateBeer plasserte Lervig på listen over de 100 beste håndverksbryggeriene i verden. To av bryggeriets øl kom også inn på listene over de hundre beste.

– Vi har en suveren produktmiks, sier Kleinstrup.

Han sikter til at bryggeriet både selger pils til det lokale markedet og feinschmeckerøl globalt. I senere tid har bryggeriet lansert en rekke små produktserier med såkalt New England IPA-øl, ferskøl med mye humle. Sentralt i utviklingen står bryggerimester Mike Murphy.

– Det er en annen type øl vi har lansert, øltyper som er mer komplekse og gir mer betalingsvillighet fra konsumenten. Vi har beveget oss bort fra øl alle kan lage til dem som er avanserte å produsere, sier Kleinstrup.

Fremover skal han bare produsere enda mer spesialøl. Bryggeriet investerer nemlig rundt ti millioner kroner i nye tanker. En ny boksfyller til rundt fem millioner kroner skal også komme. Det skal fjerne flaskehalser og doble produksjonskapasiteten allerede i år, håper Kleinstrup. Tankene kommer i uke 14. I fjor pumpet Lervig ut to millioner liter øl.

– I perioder har vi ikke kunnet levere nok, sier han.

Han frykter ikke at kvaliteten skal gå fløyten med økt produksjon.

– Hvis en ser på volum og størrelse, har internasjonale «craft breweries» gjerne en produksjon på 200 millioner liter i året. Vi er fortsatt «peanut size», sier han.

Fordelen med økt produksjon er at lønnskostnadene per liter øl går nedover. Det er, ifølge Kleinstrup, et avgjørende kriterium for økonomisk suksess i bransjen. I 2018 er for øvrig en av hans store målsettinger å bedre grepet om hjemmemarkedet. Økt eksportandel er ikke noe mål i seg selv. Derfor skal Lervig blant annet lansere et humlesterkt ferskøl under alkoholgrensen på 4,7 prosent, som gjør at det kan omsettes i norske dagligvarebutikker.

Vil ekspandere

Nylig var Lervig ute og lanserte enda større planer. På sikt er drømmen å bygge et produksjonsanlegg på en utstikker midt i Stavanger havn kalt «Ølhallene». For tiden jobber Kleinstrup på spreng for å forene konseptet med Stavanger-politikernes ønske om et nytt tinghus på den samme 20 mål store tomten. Han mener det skal la seg forene, og lover å ha en ny bryggeriplan klar innen høringsfristen for den nye sentrumsplanen 18. mars.

– Folk er veldig positive. Vi har kun fått positive tilbakemeldinger fra politikerne, havnen og andre, sier Kleinstrup.

Byggekostnaden for det første forslaget var beregnet til rundt 200 millioner kroner. Da han lanserte byggeplanen i desember, mente hovedeier Kristoffer Stensrud at den ikke avhenger av milde gaver fra ham selv, men kan finansieres over driften av bryggeriet.

– Vi hadde ikke tenkt på det hvis vi ikke så det kunne være bærekraftig, sa Stensrud da.

Det lyktes ikke DN å få en kommentar fra ham torsdag.(Vilkår)

Dette kommer sentralbanksjef Øystein Olsen garantert til å si i kveldens årstale
01:35
Publisert: