På en selveid tomt langs E18, på Sjølyst utenfor Oslo, ligger Norges kanskje mest populære gatekjøkken: Texburger Maritim.

Gatekjøkkenet, som ikke har sitteplasser og kun 36 kvadratmeter å lage mat på, omsatte i fjor for 26 millioner kroner. Med en omtrentlig pris på 80 kroner burgeren, betyr det 325.000 burgere.

– Vi selger cirka 1000 burgere daglig, skriver daglig leder, Humayun Sheikh Iqbal (70) i en tekstmelding til DN.

Texburger på Sjølyst utenfor Oslo er et av Norges mest besøkte gatekjøkken.
Texburger på Sjølyst utenfor Oslo er et av Norges mest besøkte gatekjøkken. (Foto: Petter Berntsen)

Humayun har vært daglig leder siden 1978, men har vært med Texburger siden stedet åpnet i 1974.

Sjappen er åpen mellom ti på formiddagen og halv ett på natten, og har kø stort sett hele døgnet. Det må de også ha for å holde omsetningen så høy.

1000 burgere fordelt på antall minutter de er åpne, gir litt over én burger hvert minutt.

300 millioner kroner

Siden år 2000 har de solgt burger og pommes frites for litt over 300 millioner kroner.

På spørsmål om hvordan de har klart det, svarer Humayun:

– Faste kunder som er kjent med kvalitet på varer samt hardt arbeid og hurtig servering.

Totalt er det 12 ansatte, og én avløser på Texburger. Mange av dem har vært der lenge.

– Jeg har vært her 20 år og han der har vært her 27 år, sier medarbeider Waseem Saeed og peker på en eldre mann med grått hår.

Seks mill. i utbytte

De siste tre årene har Humayun, som eier 66 prosent, tatt ut to millioner kroner i utbytte hvert år.

Hans tre barn: Jonas, Jan og Regina, eier resten av sjappen, men har ikke noe med driften å gjøre.

Det er Humayun og hans kone som driver Texburger sammen med sine burger-kokker.

Så langt statistikken DN har tilgang til, 1998, har de hatt en positiv bunnlinje og på det minste har de hatt 451 000 kroner i resultat før skatt.

Brant i 2009

I 2009 holdt det på å gå fullstendig galt for den elskede burger-sjappen. En brann som angivelig startet på kjøkkenet satte fyr på hele den 36 kvadratmeter store boden.

Den brant nesten ned.

Brannmenn redder Texburger i 2009.
Brannmenn redder Texburger i 2009. (Foto: Svein Gustav Wilhelmsen (iOslo.no))

– Det er rett og slett for j..... Jeg kommer jo til å dø av sult, skrev en mann på en støtteside på Facebook.

Kundene raste og kommunen ble trukket inn i saken. Kort tid etterpå ble Texburger renovert og gjort klar til å servere sultne kunder igjen.

– Når saken ligger på vårt bord kan den rykke frem i køen på grunn av brann. Hvis det ikke er innsigelser kan saken være ferdigbehandlet på en måneds tid, sa Atle Jan Larsen ved Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune til Nettavisen den gang.

I det året solgte de burgere for 12,9 millioner kroner, som bare var en liten nedgang fra 13,3 millioner kroner i 2008.

Hemmelig saus

Flere kunder DN møtte pekte på den coleslaw-lignende dressingen, som årsaken til suksessen for Texburger.

– Hva er i coleslawen?

– Det er hodekål og en spesialdressing som vi lager, svarer Waseem.

– Hva er i spesialdressingen?

– Det kan jeg ikke fortelle deg, det er hemmelig, sier han og tar imot neste kunde som står sulten bak DNs reporter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.