Anton Lindeberg har nettopp vært og hentet frokost på Scandic Karl Johan – like etter at hotellet er ferdig med frokostserveringen. I pakken ligger det blant annet et rundstykke, et bakverk og grønnsaker og egg, som ellers hadde blitt kastet.

– Dette er ukens tredje forundringspose fra Too Good To Go. Det er godt å slippe å tenke på matlaging og oppvask, spesielt ettersom jeg låner leiligheten til en kompis i påvente av å flytte inn i ny leilighet, sier Anton Lindeberg til DN onsdag formiddag.

Matsvinnselskapet har hittil i år solgt nær 1,8 millioner poser med overskuddsmat, som er ny rekord. Hver pose har ifølge selskapet en markedsverdi på rundt 140 kroner, men salgsverdien er på om lag 47 kroner.

I fjor økte selskapet omsetningen med rundt 39 prosent til 23,3 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på rundt 680.000 kroner, mot 490.000 kroner året før.

Redusert matsvinn

Hotelldirektør Soheila Samani på Scandic Karl Johan, som er del av ordningen, forteller at måltidene flyr unna.

– Vi har en del faste kunder som kommer å hente frokost her, sier hun.

Hotelldirektør: Soheila Samani på Scandic Karl Johan.
Hotelldirektør: Soheila Samani på Scandic Karl Johan. (Foto: Gabriel Aas Skålevik)

Hotellet har kun frokost som en del av ordningen, og har redusert matsvinnet med over 30 prosent etter at de innførte ordningen.

– Det er veldig fint å kunne gjøre noe med matsvinnet. Man har jo lyst til å bidra mest mulig, sier Samani.

Går mot rekord i august

Daglig leder Johan Ingemarsson i Too Good To Go Norge sier sommeren har vært god.

– Vi hadde ny rekord forrige uke med over 10.000 solgte poser på en dag. Det var utrolig gøy, sier han.

Gjennom mobilappen Too Good To Go knyttes matprodusenter, butikker og spisesteder sammen med brukere som vil redde mat fra å ende i søppelkassen. Too Good To Go tar en prosentandel av transaksjonen, mens utsalgsstedet sitter igjen med det resterende. Ingemarsson vil ikke oppgi hvor stor prosentandel selskapet tar.

Daglig leder i Too Good To Go Johan Ingemarsson.
Daglig leder i Too Good To Go Johan Ingemarsson. (Foto: Pressebilde)

– Vi er jo stort sett overalt, der det finnes mat hvert fall. Det er mange klimafokuserte kunder. I tillegg tror jeg at det handler om at man får mer mat for pengene og i tiden fremover når prisene øker så blir man mer bevisst, sier Ingemarsson.

August ser ut til å bli en rekordmåned for selskapet. Fra 1. august til 30. august har det solgt 245.000 poser med overskuddsvarer, det er en økning på nær 40 prosent fra samme periode i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.