Norgesgruppen melder om inntektsfall på om lag én milliard i årets første halvår, og forbereder seg på lavere marginer nå som utgiftene til både konsernet og folk flest øker.

Norsk dagligvare har vært preget av vanvittige oppturer og nedturer de siste par årene.

– Det at vi går én milliard ned i omsetning, er egentlig bare helt naturlig, og det skulle egentlig vært mer. Særlig hvis du ser på forholdet mot normalåret 2019. Vi har jo 12,7 prosent vekst i omsetningen siden 2019, og det er snakk om mange milliarder, sier Runar Hollevik til DN.

Han er sjef i Norgesgruppen, selskapet som står bak merkevarer som Kiwi, Meny og Joker. Onsdag la dagligvaregiganten frem tall for første halvår, og de viste at konsernets driftsinntekter tikket inn på 49,4 milliarder kroner i første halvår.

Det er ned fra 50,4 milliarder kroner i samme periode i fjor, noe tilsvarer et omsetningsfall på to prosent fra i fjor til i år.

Selv peker Norgesgruppen, som opplevde økte inntekter under koronapandemien, på prispress og gjenåpningen av samfunnet som årsak til nedgangen. Åpne restauranter, kafeer og tilgangen til å reise har nemlig fått flere til å droppe den hjemmelagde middagen litt oftere så langt i år.

– De to årene vi har hatt, altså 2020 og 2021, har vært preget av lukkede kanaler for mer enn 30 milliarder kroner i markedet. Det går på både servering og grensehandel, konstaterer Hollevik.

Økte priser dempet

Men det er ikke bare konkurransen fra andre matkonsepter som har bidratt til å dempe resultatet for Norgesgruppen i første halvår. For samtidig som folk vendte tilbake til barer, restauranter og grensehandel, skjøt prisene på alt fra strøm, råvarer og drivstoff i været.

– Resultatene første halvår er preget av store investeringer i priskutt i et marked med sterk konkurranse, samt at konsernet treffes av kostnadsøkninger på viktige innsatsfaktorer som energi, drivstoff, varer og emballasje, skriver konsernet i rapporten.

Så langt i år, og i takt med den galopperende inflasjonen, har matvareprisene her til lands steget med 10,4 prosent. Selv skriver Norgesgruppen at de økte prisene har vært med på å dempe noe av nedgangen i omsetningen.

Men akkurat hvor mye mer kundene må forvente å betale for brød og melk utover høsten, er imidlertid ikke Hollevik helt tydelig på.

– Det er veldig vanskelig å si noe helt konkret om. For det er fortsatt et veldig presset energimarked, påvirket av hele situasjonen i Europa, og energi er en stor innsatsfaktor i hele verdikjeden på mat. Det samme gjelder på drivstoffsiden.

Samtidig peker han på at enkelte råvarepriser er på vei ned, og at valutasituasjonen er i bedring.

– Så vi vil følge tett opp med leverandørene våre nå med tanke på å sikre at prisene som har gått opp på grunn av den spesielle situasjonen, kommer ned igjen når ting normaliserer seg litt igjen.

Forventer økt First price-salg

Økte kostnader preger imidlertid ikke bare Norgesgruppen. Kombinasjonen av renter som er på vei opp, rekordhøye strømpriser og generell prisøkning, gjør også at flere kjenner at lommeboken er blitt mindre i år.

At dette skaper endringer i folks handlemønster, har Norgesgruppen allerede begynt å merke seg.

– Vi ser det litt i starten av august. At folk, også i Norge, trader ned. Det vil si at de er opptatt av å kjøpe billigere varer. Det vil igjen si at vi også selger mer av våre First price-varer for eksempel. Men vi er bare tre uker inn i august, så det er litt tidlig å se, forteller Hollevik.

Han legger derfor til at det blir viktig for Norgesgruppen å være særlig konkurransedyktige på pris fremover.

– Jeg tror det er viktig i en situasjon hvor kundene våre får dårligere råd, at vi blir enda mer relevant på pris.

Hvor vanskelig blir det å gjennomføre priskutt, samtidig som egne kostnader og utgifter øker?

– Vi har eiere som er langsiktige, og som gir oss muligheter til å investere i at kundene fortsetter å velge oss. Så vi er forberedt på å kjempe hardt for det. Selv om det vil gå litt utover marginene i den korte enden.

I første halvår var driftsresultatet ned snaue 800 millioner kroner fra første halvår i fjor. Fra 2,5 milliarder kroner i første halvår fjor til 1,7 milliarder kroner i samme periode i år. Det gir en driftsmargin på 3,4 prosent i første halvdel av 2022, ned fra 4,9 prosent i samme periode i fjor.

Samlet endte Norgesgruppen med et resultat før skatt på 1,6 milliarder kroner i årets første halvår, ned fra 2,4 milliarder i samme periode i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.