– Jeg treffer ikke så mange andre kvinnelige toppledere i denne bransjen.

Guro Espeland (38) tenker seg om litt.

– Jeg vet kun om en kvinnelig toppleder utenom meg i bransjen. Det er plass til mange flere.

Etter 14 år i familiebedriften Jæder Ådne Espeland tar hun nå over styringen av bedriften, som i fjor omsatte for 566 millioner kroner. Bedriften på Skurve utenfor Ålgård, en halvtimes kjøretur sør for Stavanger i Rogaland, har spesialisert seg på leveranser til storhusholdninger. Ingen leverer flere hamburgere enn bedriften. På kundelisten står kjeder som Burger King og Max.

Mer lønnsom

Mens kjøttforedlingsindustrien har vært preget av lave marginer, tjener Jæder gode penger. Fjorårets regnskaper viser et driftsresultat på 46 millioner kroner.

– Vi blir hele tiden skviset på marginene. Derfor forsøker vi å jobbe kontinuerlig med forbedringer av produksjonen. Vi snur hver stein og forsøker å tenke nytt. Vi har det mest moderne utstyret i bransjen. Det har gjort oss til en av de mest lønnsomme i denne bransjen, sier Espeland.

Espeland kan ikke huske noe år bedriften ikke har tjent penger. God lønnsomhet og eierskapet i familien sikrer langsiktighet, ifølge Espeland.

Flere friere har forsøkt å kjøpe opp bedriften.

– Et salg er helt uaktuelt, sier Espeland.

Mange har forsøkt å kjøpe opp familiebedriften. Det er helt uaktuelt, ifølge Guro Espeland.
Mange har forsøkt å kjøpe opp familiebedriften. Det er helt uaktuelt, ifølge Guro Espeland. (Foto: Tommy Ellingsen)

Startet som syvåring

I fabrikken på Ålgård står moderne maskiner på rekke og rad og spyr ut hamburgere i et rasende tempo. Her skal alt fra kverning, fett- og saltinnhold, porsjonering og konsistens være den samme for hver hamburger.

– Hele prosessen gjør at en skal få det samme resultatet ved steking, sier Espeland.

Hun har vært i bedriften siden hun var syv år gammel.

– Vi søskenbarn hadde timelønn lik alder. Det var stor stas når vi ble ett år eldre og fikk en krone mer i timelønn, smiler hun.

– Hvordan er det å være kvinne på toppen i en bransje full av menn?

– I det daglige tenker jeg ikke noe over det. Jeg var i mange år markedssjef her. Da traff jeg mange andre kvinner. Men jeg merker det jo når jeg møter mine kolleger i Kjøtt- og fjærfebransjens Landsforbund, sier hun.

I styret i forbundet er alle medlemmer menn. Espeland er eneste kvinne blant de fire varamedlemmene til styret.

Guro Espeland på Jæders testkjøkken. Her testes en «meat lover» pizza.
Guro Espeland på Jæders testkjøkken. Her testes en «meat lover» pizza. (Foto: Tommy Ellingsen)

Vekst

Espeland er fjerde generasjon som nå driver bedriften videre.

– Dette vil bli ekstremt bra. Klarer du jobben som daglig leder halvveis av den jobben du har gjort som markedssjef, blir det veldig bra, sier søskenbarnet Tor Gabriel Espeland. Han er økonomisjef i bedriften.

Med en ny generasjon satses det på videre vekst.

– Vekst i seg selv er ikke viktig for oss, men vi regner med ti prosents vekst i år, sier Guro Espeland.

I 2015 sto den nye fabrikken til 250 millioner kroner ferdig. Nå står utvidelse og investeringer på nye 50 til 60 millioner kroner for tur.

Luen rettes på før besøk i trafikken.
Luen rettes på før besøk i trafikken. (Foto: Tommy Ellingsen)

Ny fredagstaco

Nye varianter av gamle slagere skal videreutvikles og sikre ny vekst.

– Nå holder vi blant annet på å utvikle et nytt konsept rundt tacoen. Vi skal sette sammen tacoen på en annen måte. Komme med nye sauser og nye krydder slik at opplevelsen blir en annen enn det en er vant med her hjemme, sier hun.

En annen nyvinning er en vegetarburger.

– Vi må være innovative. Jeg ble ganske overrasket og fornøyd da vi fikk sustainability-prisen hos Stordalens Choice-kjede for vårt grønt-prosjektet, ler hun.

Prosjektet går ut på å tilsette minst en tredjedel grønnsaker i kjøttvarer.

– Jeg tror ikke nordmenn kommer til å spise mer kjøtt, men fokuset blir enda mer på opprinnelse og kvalitet på råvaren. De unge har stor fokus på bærekraft og de er morgendagens kunder. Jeg tror de bedriftene som ikke har en tydelig miljøprofil vil møte utfordringer på sikt, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

En ny type kyllingsuppe tilberedes i forsøkskjøkkenet på fabrikken på Ålgård utenfor Stavanger.
En ny type kyllingsuppe tilberedes i forsøkskjøkkenet på fabrikken på Ålgård utenfor Stavanger. (Foto: Tommy Ellingsen)