En av bilene som i hele sin 25 år lange levetid har gitt mest glede for pengene, er Mazda MX-5.

Oppskriften er to seter, stofftak, bakhjulsdrift, presis styring og en relativt liten, men kvikk motor som ikke hever prisen til uoppnåelige høyder, har sørget for at Mazda MX-5 innehar rekorden som tidenes mestselgende toseters sportsbil.

Neste år kommer en ny modell av den populære sportsbilen, og her er de første bildene av bilen.

Dette er fjerde generasjon av bilen som først kom i 1989, og den hadde i natt samtidig premiere på tre steder rundt omkring i verden: Barcelona, Japan og USA.

I likhet med de øvrige nye modellene fra merket, kommer MX-5 med det Mazda kaller Skyactiv-Teknologi som inkluderer finjusterte bensinmotorer og blant annet redusert vekt. Heldigvis beholder MX-5 driften på bakhjulene, og blir den første bakhjulsdrevne utgaven av Skyactiv-chassiset. Vekten er redusert med 100 kilo i forhold til dagens modell, noe som innebærer en vekt på omkring ett tonn. Med det laveste tyngdepunktet noensinne lover Mazda at den ikoniske roadsteren vil gi enda sterker følelse av respons, smidighet og kjøreglede som alltid har kjennetegnet MX-5. Vektdistribusjonen skal være 50/50, altså optimal.

Bilen er ti centimeter kortere enn dagens modell, mens akselavstanden ikke har krympet mer enn 15 millimeter. Den nye modellen er litt bredere og lavere enn forgjengeren.

Vektreduksjonen gjør at nye MX-5 kan sammenlignes med orginalmodellen fra 1989, som gjenopplivet og revolusjonerte sportsbilmarkedet. MX-5 har blitt produsert i mer enn 947.000 eksemplarer gjennom de siste 25 årene.

-Mazdas nåværende salgssuksess drives av våre anerkjente nye modeller og helt nye MX-5 forventes å bidra til at veksten fortsetter, sier Jeff Guyton, President og CEO i Mazda Motor Europe.

Teknisk har ikke Mazda røpet noe ennå, men ryktene skal ha det til at bilen tilbys med to bensinmotorer på 1,5 og 2,0 liter. Motorene finnes i selskapets kompaktbil, og vil yte omkring 140 og 180 hestekrefter, hevder britiske Autocar.

Ved lansering kommer bilen kun med stofftak, men etterhvert vil nok det sammenleggbare ståltaket også være tilgjengelig.

Dagens modell med 126 hestekrefter har en innstegspris på 286.200 kroner. De tekniske dataene til den nye modellen tilsier at den er enda bedre, og om Mazda holder seg til slike priser, kan dette bli en nok en "mest moro for pengene"-bil.

Bilen kommer for salg i Norge i 2015, og er en av modellene vi gleder oss mest til neste år.

Les vår test av bilen: Ekte sportsbil under 300.000 kroner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.