- Næringslivsledere er ofte så forelsket i eget tankesett at de glemmer hva folk egentlig vil ha, mener Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.

- Det å sette medarbeiderne løs med bedriftens logo kan selvfølgelig være utfordrende, men når ikke bare noen bestemte mennesker, men heller en større del av bedriften er med på å finne løsninger, skaper det ikke bare mer tilhørighet, men reduserer også utfordringer, sier hun.

Ansatte kan være gode ambassadører

Staude mener det er stor verdi i å tilrettelegge for at ansatte får muligheten til å bruke sine egne mediekanaler til markedsføring.

- Brukerne er ikke lenger avhengige av å få informasjon direkte fra bedriften, for de får den mange andre steder. Informasjonen vi får av andre er også ofte den viktigste, sier Staude og legger til at noen bedrifter opplever at sine egne ansatte er de beste ambassadørene for merkevaren.

- Det handler om å være bedre til å lytte

Hun mener det handler om å skape verdi, levere verdi og kommunisere verdi.

- Verdi handler ikke bare om hva du tror er det beste, men å ta utgangspunkt i markedet. I stor grad handler det om å være bedre til å lytte, sier hun.

- Vi har fått utdelt to ører og én munn, det kan hende at det er en grunn til det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.