Herremagasinet MANN skal legges ned som månedsmagasin. Dette bekrefter kommunikasjonssjef Christina Dorthellinger til Dagens Næringsliv.

- Vi kommer til å opprettholde merkevaren MANN framover. Planen er å utgi temautgaver rettet mot livsstilsorienterte menn, og nettstedet mann.no vil også bli beholdt, opplyser ansvarlig redaktør og direktør Axel I. Walø i en pressemelding.

Ikke nok kjøpere

- Det er krevende å oppnå lønnsomhet for printmagasiner rettet mot unge, urbane menn, som er blitt stadig mer digitalt orientert. Redaktør Knut Christian Moeng og redaksjonen har laget et magasin av høy journalistisk kvalitet, som har vunnet en rekke priser de siste årene. Også annonseavdelingen har gjort en kjempejobb med å løfte annonsesalget. Dessverre har vi likevel ikke klart å få mange nok til å kjøpe bladet, sier Walø.

Knut Christian Moeng synes det er synd at månedsmagasinet forsvinner fra bladhyllene, men lover en knallgod finaleutgave i november.

- Vi avslutter med stil, og med en solid dobbeltutgave med fokus på reiser og med selveste Martin Ødegaard som coverboy. Det føles utrolig trist at det nå går som det går, men jeg vil få takke en redaksjon helt utenom det vanlige. Hele gjengen har levert langt over forventet, og virkelig blødd for drakta. Jeg føler at vi går ned med flagget til topps, sier han.

Ble årets magasin

Livsstilsmagasinet ble gitt ut av Egmont for første gang i 1996, og henvender seg til menn mellom 25 og 49 år.

Herrebladet vant prisen for Årets Magasin under Mediedagene i Bergen i fjor. Det var redaktør Knut Christian Moeng som mottok prisen fra kulturminister Thorhild Widvey.

Juryens begrunnelse ble gjengitt på Egmonts hjemmeside og lød som følgende:
- 2013 var et år preget av dristige valg, tydelige designgrep, og videreutvikling av magasinjournalistikken. Modige forsider gjør at bladet står stødig og skiller seg ut i bladhyllene. I et fallende magasinmarked har de utmerket seg med vekst i både opplagstall og lesertall, det er intet annet enn imponerende. En liten redaksjons vilje og evne til å snu opp ned på produktet og satse på det de tror på, gjør at magasinet MANN er årets magasin!

Magasinet rapportere om stor suksess med MANN Trening & Friluft i 2014, og 2015 skulle derfor også være preget av flere spesialutgaver med fokus på samme områder. Dette strekker seg mot det som blir den gjeldende formen fra og med neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.