- Når alle roper hvordan skal man da bli hørt? Og ikke minst – hvor skal man rope, spør Øyvind Solstad, sjef for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.

Han forteller at en tabloid avis selvsagt spiller på følelsene til leserne. Ikke så mye at det blir problematisk, men det er en viktig del av strategien.

- Følelser er i stor grad med på å bestemme hva brukeren velger å lese, like og dele. Skal en merkevare bli synlig må det brukerne blir presentert for allerede henge sammen med noe de vet noe om eller har en tilknytning til. Det er det mange bedrifter som glemmer, sier Solstad.

- Kontekst, kontekst, kontekst

Han fremmer viktigheten av kontekst og sier at saker og statuser må deles på tidspunkt hvor folk flest holder på med den tingen saken eller statusen handler om. Man må vite til hvilke tider på dagen bestemte saker når brukeren.

- Mellom klokken 14 og 16 er det ekstremt stor pågang på sosiale medier, og det blir vanskelig å nå brukere i denne tidsrammen. Det er nesten ingen som får det med seg, så ikke del da, oppfordrer Solstad.

Samtidig mener VGs sosiale medier-sjef at likerklikk ikke betyr alt. Han ser det som minst like viktig å ha innhold som får folk til å gjøre mer og ha det gøy.

- Flere steg fra likerklikk til mer ekstremt engasjement

Han viser til da Sortland gikk langt i VGs konkurranse om å skape mest mulig blest på sosiale medier for å få VG-lista til byen i 2014. Blant annet vedtok ordføreren i byen å omdøpe Sortland til "VG-lista til Sortland" for en dag.

For å nå slike høyder på sosiale medier med sine brukere, krever det likevel en gjennomtenkt plan med flere steg, påpeker Solstad.

- Du kan ikke ha en plan der første steg er likerklikk, og neste steg er at en bruker tatoverer logoen din. Det må være flere, nøye planlagte steg mellom. Slik øker man sjansen for å oppnå de siste stegene, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.