Schibsted, som eier mediehus som Aftenposten, VG og Aftonbladet og rubrikktjenester som Finn og Blocket, fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 610 millioner kroner i første kvartal.

Omsetningen økte, fra nøyaktig fire milliarder i første kvartal i 2017 til 4.357 millioner kroner i første kvartal 2018.

- I første kvartal økte vi lønnsomheten og kontantstrømmen, drevet av sterk vekst i markedsplasser og Schibsted Vekst. Ebitda økte med 41 prosent og vi reduserte våre kapitalinvesteringer, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar.

Markedet reagerer negativt på resultatet, og etter få minutters handel torsdag er a-aksjen til Schibsted ned rundt ni prosent til kurs 221 kroner. B-aksjen faller 6,5 prosent til kurs 207,5 kroner.

Litt svakere enn ventet

Schibsted var på forhånd ventet å legge frem en ebitda på 639 millioner kroner for første kvartal. I 2017 var samme tall på 434 millioner kroner i første kvartal. Det fremgår av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Direkt blant seks analytikere.

Analytikerne ventet på forhånd at omsetningen skulle være på 4.318 millioner kroner, ifølge TDN Direkt.

Schibsteds driftsresultat (ebit) endte på 417 millioner kroner i 2018, mot 228 millioner kroner året før. Etter skatt endte resultatet på 169 millioner kroner, mot 43 millioner kroner året før.

Litt urovekkende tall for Schibsted finner man imidlertid i den svenske delen av Schibsted Marketplaces, der inntektene falt med seks prosent til 229 millioner svenske kroner, mens kostnadene økte med 11 prosent. Det ga et resultat på 105 millioner kroner, mot 131 millioner svenske kroner året før.

Finn.no holder imidlertid koken, og i den norske delen av Marketplaces økte driftsresultatet med 12 prosent til 172 millioner kroner.

VG fortsetter oppgangen

Kvartalsresultatene er en fortsettelse etter den sterke avslutningen på 2017, da Schibsted avsluttet året med resultathopp i 4. kvartal.

For flaggskipavisen VG peker pilen ytterligere oppover.

I Gard Steiros første kvartal som sjefredaktør i 2017 omsatte avisen for 431 millioner kroner, med et driftsresultat (ebitda) på 88 millioner kroner. I første kvartal i 2018 omsatte avisen for 443 millioner kroner med et driftsresultat på 80 millioner kroner - et lite fall grunnet økte kostnader.

Onlineinntektene er nå VGs største inntektskilde. I første kvartal kom 235 millioner kroner fra digitale inntekter, mens papiravisen sto for en omsetning på 208 millioner kroner.

- VG og Aftonbladet gror godt med tanke på digital annonsering, mens veksten for Aftenposten, Svenska Dagbladet og resten av våre abonnementsaviser drives av digitale abonnenter, sier Ryssdal.

Papiravisene i minus

Like gode tall leverer ikke abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Svenska Dagbladet.

I disse avisene falt omsetningen med ett prosent, til 859 millioner kroner, mens driftsresultatet (ebitda) var ned 26 prosent til 30 millioner kroner.

For hele mediedivisjonen i Schibsted - Schibsted Publishing - faller driftsresultatet med 44 millioner kroner, til 113 millioner kroner.

Sammen med Schibsted Growth, organiseres Schibsteds medier i selskapet Schibsted Media, som leverer en omsetning på 2.440 millioner kroner og driftsresultat på 214 millioner kroner, mot 236 millioner året før.

– Resultatet i Medie-divisjonen er underliggende stabilt. Growth har en god vekst, som selskapet Lendo bidrar veldig positivt til. Ellers ser vi at Publishing, ikke uventet, fortsetter å redusere inntektene på print, og at marginene blir dårligere. Derfor må vi fortsette å satse for fullt på å vokse digitalt, sier CEO i Schibsted Media, Raoul Grünthal i en pressemelding.(Vilkår)