Journalistene Hilde Nyman og Erlend Fossbakken selger seg ut av nettavisen Kampanje og slutter.

Det melder Kampanje på sine egne nettsider.

De to var med da de ansatte kjøpte ut avisen fra det som i dag er Egmont Publishing i 2009 og eide 56 prosent, likt fordelt mellom seg.

Kampanje skriver om medier, pr og reklame.

– Vi har vært arbeidskollegaer i nesten 20 år fra tiden i Egmont og partnere sammen i Kampanje Forlag i ti år. Men etter at vi sammen grunnla Kampanje som eget selskap, er tiden inne for å sette et nytt og langsiktig eierskap i Kampanje, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Knut Kristian Hauger i Kampanje i en pressemelding.

Ingen ekstern kjøper

DN skrev i vår at de to hadde kontaktet potensielle kjøpere uten å ta med Hauger. Men det ble ingen ekstern investor. Redaktør Knut Kristian Hauger kjøper aksjene gjennom sitt investeringsselskap, Sablonville as.

DN er kjent med at Teknisk Ukeblad, Verdens Gang, Dagens Næringsliv og Amedia er blitt kontaktet om et mulig salg, uten at det ble noe av.

Hauger forteller at det ikke foreligger noen planer om å finne eksterne investorer, men at de ansatte vil få mulighet til å kjøpe seg inn.

– Dette skal ikke bli noe soloprosjekt og enevelde med Knut Kristian Hauger, sier Hauger.

Avisen har allerede signert en ny journalist og planlegger å hente ytterligere én eller to.

Slutter i Kampanje. Hilde Nyman og Erlend Fossbakken (til høyre) slutter i Kampanje og selger aksjene sine til redaktør Knut Kristian Hauger (i midten).
Slutter i Kampanje. Hilde Nyman og Erlend Fossbakken (til høyre) slutter i Kampanje og selger aksjene sine til redaktør Knut Kristian Hauger (i midten). (Foto: Eivor Eriksen)

«Får se hva det blir»

I mars forklarte Erlend Fossbakken ønsket om å selge seg ut slik:

– Tid er et viktig aspekt her. Men det er jo også klart at når man eier et selskap sammen, må man også i stor grad være enige om strategi og slike ting. Vi har kommet til et punkt hvor vi synes tiden er inne for at eierskapet endres. Hvordan det endres er ikke avklart.

Hilde Nyman sier til DN mandag at det har «vært en prosess». Hun ønsker ikke å oppgi salgssummen.

– Nå er vi i mål, sier hun.

– Vet du hva du skal gjøre nå?

– Nå skal jeg først ha fri og summe meg. Så får jeg se hva det blir.

Overskudd i 2018

Kampanje omsatte for 14,6 millioner kroner og leverte et driftsoverskudd på 2,6 millioner i fjor. Resultatet før skatt endte på to millioner kroner.

Siden de ansatte overtok selskap er det akkumulerte overskuddet før skatt på 11,4 millioner kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.