Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde onsdag morgen opplagstall for norske aviser og ukeblader.

Der kommer det frem at papiropplagene fortsatt er i fritt fall for norske avisutgivelser.

VG har i løpet av 2017 kuttet papiropplaget med 15.594, og står igjen med et nåværende opplag på 78.289. Til sammenligning har de 115.120 abonnenter på plussutgaven på nett, VG+.

- Tallene på papir er, uansett hvordan man vrir på det, alvorlige, sa Gard Steiro under sin presentasjon på MBL-arrangementet onsdag formiddag.

Dagbladet, som nylig meldte at de putter planene om kutt i papirfrekvensen på is etter et godt år, faller med 6.888. De står igjen med 39.362 i opplag.

Aftenposten er fortsatt Norges desidert største papiravis, med et opplag på 140.655 på papiravisen. Det er imidlertid en nedgang på 7.073 fra tallene fra 2016.

Dagens Næringsliv har ikke levert inn tall til MBL, og er derfor ikke med i oversikten.

Papirdød med få unntak – lokalavis klatrer

Klassekampen og Aftenposten Junior er de eneste av Norges ti største papiraviser som melder om opplagsvekst i løpet av 2017.

Klasekampen øker med 1.139 til et papiropplag på 23.559.

Aftenposten junior øker med 2.176, og har nå et papiropplag på 29.529.

Totalt blant de 225 avisene i MBLs oversikt er det bare 20 som melder om stillstand eller vekst i papiropplaget.

Blant disse 20 er statistikken til Stjørdalens blad oppsiktsvekkende. Lokalavisen for trøndelagskommunen viser en økning i papiropplaget på 1.159, til et totalt papiropplag på 6.719. En økning på nesten 21 prosent.

Årsaken er at avisen i fjor slo seg sammen med søsteravisen Malvik-Bladet.

Totalopplaget stigende

Et lys i tunnelen for avisene er at totalopplagene, der både digital og papiropplag teller, i flere tilfeller et stigende.

Ifølge MBL hadde 105 av 226 avistitler opplagsfremgang totalt i løpet av 2017, drøyt 46 prosent. Totalopplaget for avisene tilknyttet MBL og Landslaget for lokalaviser økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017.

Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

- 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget. Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økning i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Aftenposten har samlet en netto opplagsøkning på 13.777 totalt. Også juniorutgaven øker totalopplaget sitt.

Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Morgenbladet og Romerikes Blad er blant de andre avisene som viser til en opplagsvekst totalt sett.

Flere digitalabonnenter enn papir

Andelen rene digitalabonnement har økt i løpet av 2017, fra 13 prosent i 2016 til 19 prosent i fjor.

Til sammenligning utgjør rene papirabonnenter 18 prosent av andelen.

Totalabonnenter, både papir og digitalt, utgjør 63 prosent av avisabonnementene, og er med det den klart mest vanlige abonnementsformen for norske avislesere.(Vilkår)