«Top Gear»-programleder Jeremy Clarkson har allerede rukket å endre profilen sin på Twitter.

Om seg selv skriver han nå: «I used to be a presenter on the BBC2 motoring show, Top Gear»

Jeremy Clarkson havnet i en fysisk konfrontasjon med en produsent som medførte sykehusbehandling.

Dette er årsaken til at tv-stjernen nå får sparken, kunngjør BBC onsdag.

Britisk politi sier de skal undersøke episoden som førte til at den omstridte programlederen Jeremy Clarkson ble sparket fra BBC, skriver NTB.

Lønnsomt for BBC

«Top Gear» har vært et av BBCs aller mest innbringende programformater.

Ifølge en sak BBC selv har publisert i dag, er programmet solgt til 214 land.

Det sees av rundt 350 millioner mennesker verden rundt og skal gi den britiske statskringkasteren inntekter på 50 millioner pund årlig.

Solgte seg ut

Jeremy Clarkson eide tidligere en eierandel av selskapet Bedder 6, som hadde rett til å utnytte «Top Gear»-formatet kommersielt.

I 2012 solgte han imidlertid sin eierandel til BBC World for 8,4 millioner pund.

Ikke enkelt

Det var, ifølge The Guardian, BBC-direktør Tony Hall som tok beslutningen om å avslutte Clarksons BBC-karriere 16 dager etter at han først ble suspendert.

Hall synes, ifølge BBC, ikke det har vært en enkel beslutning, og sier han er sikker på at publikum vil ha delte meninger.

Hall mener imidlertid «en grense var overtrådt» og at det som har skjedd i dette tilfellet ikke kan unnskyldes.

Krangelen med produsent Oisin Tymon i et hotell i Yorkshire skal ha oppstått fordi tv-stjernen ikke ble servert varm mat etter en dag med opptak.

(saken fortsetter under bildet)

«Top Gear»-programleder Jeremy Clarkson har fått sparken. REUTERS/Peter Nicholls
«Top Gear»-programleder Jeremy Clarkson har fått sparken. REUTERS/Peter Nicholls (Foto: Reuters)

Utskjelling i 20 minutter

BBCs egen etterforskning av saken ble ledet av Ken MacQuarrie, som er direktør for BBC Scotland.

Etterforskningen viser at Clarkson gikk til et fysisk angrep på Tymon som varte i 30 sekunder, etter først å ha utsatt produsenten for en 20 minutter lang verbal tirade.

BBC har lagt ut granskningsrapporten, som bare er på én side, her.

Rekke av kontroverser

The Guardian markerer oppsigelsen av Clarkson med en liste over de ti største kontroversene den svært populære programlederen har vært involvert i.

BBC bekretfer at Jermey Clarkson har fått sparken
BBC bekretfer at Jermey Clarkson har fått sparken

Et tilfelle var da Clarkson i 2009 sammenlignet Englands daværende statsminister Gordon Brown med Australias statsminister Kevin Rudd:

«It’s the first time I’ve ever seen a world leader [Rudd] admit we really are in deep shit. He genuinely looked terrified. Poor man, he’s actually seen the books. We have this one-eyed Scottish idiot who keeps telling us everything’s fine and he’s saved the world and we know he’s lying, but he’s smooth at telling us.»

The Guardian skriver at Clarkson senere beklaget uttalelsen overfor Brown.

 

 

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Folket ga blaffen i Freias nettmøte

- En glede å lede et selskap med så gode resultater  

Frykter dårlig plassering på fjernkontrollen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.