Kristine Maudal og Even Fossen har begge lederbakgrunn, og driver konsulentfirmaet Brainwells i Oslo. Da de startet for to år siden bestemte de seg for å gjøre all kommunikasjon på engelsk. Deretter startet de en engelskspråklig blogg for å formidle deres meninger om fremtidens ledelse.

I juni ble de oppfordret til å kontakte Huffington Post. To dager etter at de sendte inn bloggpitchen fikk de svar fra Arianna Huffington selv.

Huffington Post er blitt verdens nest største nyhetssted på nett. Siden har 100 millioner unike besøkende hver måned. Nettstedet kombinerer nyhetssaker med både interne og eksterne blogger.

Faksimile fra Fossen og Maudals blogg på Huffington Post
Faksimile fra Fossen og Maudals blogg på Huffington Post
– Hun skrev at hun var takknemlig for at vi ønsket å bidra, og ville gjerne ha oss på siden. Da danset vi en liten krigsdans på kontoret, sier Kristine Maudal.

Kvalitetsstempel

Førstelektor Cecilie Staude ved institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI mener det å bli tilknyttet en nyhetsside som Huffington Post viser at man har et innhold som kan være relevant for leserne.

– Det er et kvalitetsstempel i seg selv. Samtidig viser dette at vi har fått verktøy som gjør at selskaper i mye større grad kan sette agendaen selv, på blogger, Facebook og Twitter. Man er ikke avhengig av at DN eller HuffPost ringer, sier Staude.

Daglig leder i Brainwells, Even Fossen, sier selskapet fra dag én har hatt ambisjoner om å ha en internasjonal stemme og å vokse seg store. Sosiale medier er en viktig del av dette.

– På våre egne blogginnlegg har vi lesere i 55 land. Det hadde vi aldri fått til hvis vi satt hjemme i Norge, skrev på papir og på norsk, sier Fossen.

I Norge har Nettavisen i flere år hatt Huffington Posts bloggmodell som et forbilde. Mediehuset har et tettere samarbeid med rundt 200 bloggere som følger redaksjonelle prinsipper.

Krever godt innhold

Huffington Post har 60.000 bloggere knyttet til seg, og Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum mener ikke nåløyet for å få blogge der er så veldig lite.

– For å lykkes må man få vist seg frem på et vis. Man må aller helst være på forsiden eller i det minste på en godt besøkt seksjon. Helst bør man skrive om noe som er allment interessant, men ledelse er mest relevant for ledere selv, det utelukker kanskje 90 prosent av leserne, sier Stavrum.

Han mener imidlertid at de to bak Brainwells har en mulighet til å nå ut til et stort marked.

– Men 10 prosent er nokså mange millioner lesere, og USA er et stort marked. Hvis man treffer målgruppen har man gode muligheter for å bli skikkelig mye lest, sier Stavrum.

Uviss effekt

Fossen og Maudal har så langt publisert to blogginnlegg. De mener det er for tidlig å si hva slags effekt det vil få, og sier de ikke har fått statistikk på antall lesere enda. Det første blogginnlegget er delt rundt 350 ganger på Facebook, Twitter og Linkedin.

– Men det er store talls lov der borte og et helt annet publikum. For oss fra lille Norge var det interessant å se hvor mange ganger de ble delt og liket. Vi har veldig tro på at det kan øke for hver gang, sier Fossen.

BI-lektor Staude mener de to har fått en enorm mulighet til å nå et marked de ikke er i nærheten av å nå her hjemme.

– Dette viser fortsatt mulig for norske selskaper å hoppe ut i det og satse internasjonalt. Dette bør inspirere andre norske selskaper, sier Staude.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.