Landets største bloggere har både kjendisstatus og definisjonsmakt. Det har flere bedrifter lært å benytte seg av. Hennes & Mauritz får bloggere til å designe kleskolleksjoner, Onepiece får bloggere til poste innlegg av dem selv i kosedressen, Ikea får designbloggere til å tegne møbler, og Ica og Rimi selger begge familiebrødet «Susanne Kaluzas Niste!» med oppskrift fra mammabloggeren med samme navn. Noen bloggere får produkter i bytte mot et innlegg, andre får provisjon av salget.

Tilbyr sponsede innlegg

Nå tjener også mediehusene på bloggvirksomheten.

På Ellebloggen selger eieren Egmont Hjemmet Mortensen annonsebannere.

På partnerbloggene til Nettavisen Side 2 kan annonsører også kjøpe sponsede innlegg.

Hos Stylista, som er eid av Bonnier, blandes redaksjonelt innhold, bloggere, reklame og sponsede innlegg.

Den Bonnier-eide motenettsiden Stylista tilbyr «en brukertilpasset shoppingopplevelse sammensatt av Norges fremste moteblader, største og beste bloggere, samt nettbutikker, eksterne annonsører og vårt eget Stylista-team.»

Stylista er definert som en kommersiell kanal der annonsører kan reklamere gjennom artikler, produktplassering eller bannere. Ifølge administrerende direktør Trond Juliussen er innhold fra Bonnier-motebladene Stella og Costume publisert på Stylista merket som redaksjonelt innhold og med redaktørens navn.

– Forstår du at man kan bli forvirret av disse gråsonene?

– Ja, og derfor har det vært viktig for oss å klargjøre dette med advokater og andre før vi satte i gang. Magasinene våre forholder seg til Tekstreklame-, Redaktør, og Vær varsom-plakaten, mens bloggerne forholder seg til markedsføringsloven, sier han.

– Kan bloggeren selv si nei til å lage et sponset innlegg?

– Ja, bloggeren må selv godkjenne dette, så vår salgsavdeling er i dialog med dem daglig, sier Juliussen.

Stylista har circa 100.000 unike brukere i uken, mens det for Bonniers rene magasinnettsider varierer fra 15.000 til 50.000 unike brukere i uken.

100 bloggere på Nettavisen

Nettavisen har kommersielt samarbeid med rundt 100 utvalgte bloggere, såkalte partnerbloggere. De fleste av dem er tilknyttet Side 2.

– Annonseavdelingen selger annonser på bloggene og formidler andre kommersielle avtaler til partnerbloggerne mot en inntektsdeling. Dette er en kommersiell aktivitet som redaksjonen naturlig nok ikke er involvert i, sier Nettavisens ansvarlige redaktør Gunnar Stavrum.

Som regel sitter partnerbloggeren igjen med 50–70 prosent av annonseinntektene.

Bedrifter som kjøper bannerplass hos motebladet Elle på nett, kan også reklamere på søsterkanalen Elleblogg. Sponsede innlegg står ikke på menyen. Elles bloggportal håndteres av fire, faste redaksjonelt ansatte. I tillegg bidrar tre uavhengige bloggere.

– Du kan si at disse tre profilerer seg hos Elle, men under noen bestemte retningslinjer, sier Elle-redaktør Signy Fardal.

I kontrakten står det at bloggerne må følge pressens etiske regler. De får ikke promotere nettsider eller magasiner i konkurranse med Elle, og mottar et beskjedent månedlig honorar for jobben.

– Det er en gråsone når det gjelder hvem som har redaksjonelt ansvar for disse bloggerne under paraplyen Elle. Vi bør nok tydeliggjøre hvilke av dem som er uavhengige, sier Fardal.

Så lenge skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle er tydelig nok, mener generalsekretær i Redaktørforeningen Arne Jensen at det er uproblematisk.

– Publikum må forstå hva som er journalistikk og hva som ikke er det. Når det gjelder henvisning til blogger som lever sitt eget liv, kan ikke redaktøren ta ansvar for hva som foregår på den bloggen. Dersom det fremstår som en del av det redaksjonelle produktet, så befattes det også av redaktør- og tekstreklameplakaten, sier Jensen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.