Sofie Steen Isachsen (22), bedre kjent som bloggeren Sophie Elise inngår samarbeid med det skandinaviske nettverket United Influencers.

– Jeg har sett hvordan UI jobber med profilene sine, og det er en reise jeg har lyst til å være en del av. Jeg vil ha noen som passer på min merkevare i mine SoMe-kanaler, og noen som forstår hva jeg vil og som jeg kan rådføre meg med, sier bloggeren i en pressemelding.

United Influencers har de siste årene satset stort på markedsføring gjennom såkalte «influencers», innflytelsesrike personer og opinionsledere i bloggsfæren og på sosiale medier. Den norske delen av selskapet omsatte for nesten 30 millioner kroner i fjor, som var en dobling fra 2015.

Selskapet, som ble etablert i Norge i 2014, tjener penger ved å selge produktplasseringer i innleggene til folk som Caroline Berg Eriksen (tidligere kjent som «Fotballfrue»), Marna Haugen Burøe (bedre kjent som «Komikerfrue»), Lavrans Solli og en rekke andre profilerte personligheter.

Isachsen har inntil nå samarbeidet med Anti, som har hatt ansvar for kommersielle samarbeid, pr og management for bloggeren. Isachsen har også tatt hånd om mye av forretningsdelen selv, heter det i pressemeldingen. Der sier bloggeren at det har vært morsomt og lærerikt å jobbe selvstendig med bloggen, men at tiden var moden for å ha en byråpartner.

– Hvor lenge har dere forsøkt å få Sophie Elise på laget?

– Vi har hatt sporadisk dialog helt siden vi startet i 2014, men timingen har ikke vært riktig før nå. I en liten bransje som vi er i, støtter vi stadig på hverandre. Nå som United Influencers vokser og vi har et sterkt team er vi rigget for flere store profiler, skriver daglig leder i United Influencers Norge, Sandra Klaesson, i en epost til DN.

«Ikke kun en annonseformidler»

– Vi har kommet i mål med et prosjekt Sophie Elise og vi startet på for to år siden, skriver pr-konsulent Julianne Fjørtoft i Anti Brandpeople til DN.

Hun nevner Isachsens bok- og musikklanseringer, tv- og reklameproduksjoner og «mer enn dobling av inntekt i perioden». Sophie Elise as omsatte i fjor for 3,6 millioner kroner. Fjørtoft trekker også frem Isachsens arbeid med å sette hevnporno på dagsordenen.

– Når målene nå er nådd tar vi fatt på nye prosjekter, hver for oss. Anti Brandpeople er først og fremst et merkevarebygger-selskap, ikke kun en annonseformidler. Vår viktigste oppgave er å være med å bygge sterke personlige merkevarer rustet for fremtidens marked. Vi heier på Sophie Elise og ønsker henne lykke til med neste fase i en fortsatt ung karriere, skriver Fjørtoft.

Tar med to partnere

Til DN skriver Isachsen at hun tar med seg to kommersielle samarbeidspartnere videre.

– Jeg samarbeider med Coverbrands og Nelly. Dette er samarbeidspartnere jeg har et nært forhold til da vi har jobbet sammen siden jeg var 16 år, og de er på en måte litt «mine». De vil derfor ikke bli reforhandlet, noe UI har vært veldig forståelsesfulle for, skriver hun.

– Hvordan vil du velge kommersielle samarbeid i United Influencers?

– Slik som jeg har gjort de siste årene: uansett hvor merkelig det høres ut, jeg ser for meg selv som 15 år gammel og det økonomiske utgangspunktet jeg hadde da, før bloggen. Hva kunne jeg ha stått inne for å ha anbefalt meg selv? Er dette noe jeg ville ha kjøpt selv den dag i dag? På kommersielle samarbeidspartnere er det viktig for alles del at jeg kan stå inne for det jeg anbefaler – og så spør dessuten foreldrene mine ofte om de kan få teste noe jeg har anbefalt, da må det jo være bra, skriver Isachsen.

Tar opp kampen

United Influencers skriver i pressemeldingen at bloggeren har ambisjoner om å jobbe mer med tv, skape mer musikk og skrive sin andre bok.

– Sophie Elise er en erfaren og spennende profil tross sin unge alder. Hun er tydelig, har en sterk merkevare og tar godt vare på publikumet sitt. Hun er opptatt av at kommersielle samarbeid skal skape verdi både for annonsør og publikum, og vi deler veldig mange syn på hvordan fremtidens influencer-markedsføring bør gjøres. Vi er utrolig stolte og glade for at hun velger å samarbeide med oss, sier daglig leder i United Influencers Norge, Sandra Klaesson i pressemeldingen.

Egmont Publishing meldte i august at det øker satsingen på markedsføring gjennom såkalte influencers, opinionsledere i bloggsfæren og sosiale medier. Profiler som treningsbloggeren Funkygine og «Bloggerne»-deltager Kristine Ullebø er blant profilene i stallen. Egmont tok dermed opp kampen med United Influencers. Nylig ble det også kjent at det danske mediekonsernet overtar blogg.no, når Egmont og Amedia deler Mediehuset Nettavisen mellom seg. (Vilkår)