Det amerikanske tv-selskapet Discovery står bak TVNorge, og eier dessuten en rekke norske tv-kanaler som Fem, Max, Vox og Eurosport.
De sistnevnte er blant kanalene som i dag sender fra Storbritannia, og derfor kan sende tv-reklame for utenlandske spillselskaper, noe som er forbudt i Norge.
Nå tvinger brexit, Storbritannias utmelding fra EU 30. mars, kanalene på flyttefot.
– På grunn av usikkerheten i Storbritannia vurderer vi Tyskland som et alternativ for lisensiering av noen av våre store europeiske tv-kringkastingsnettverk. Vi har søkt om lisenser, men vil fortsette å følge med på situasjonen i Storbritannia. Vi vil derfor ikke gi noen ytterligere kommentarer til disse søknadene på dette stadiet, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.
Flyttemelding for 19 kanaler
Nettstedet Broadband tv News melder at Discovery Communications Deutschland har søkt om tyske kringkastingslisenser for 19 internasjonale tv-kanaler hos BLM, Medietilsynet i Bayern.
Blant de berørte kanalene er kjente norske Discovery-kanaler som Max, Fem og Vox, samt «norske» Eurosport.
Har engelsk lisens
Kanalene er rettet mot skandinaviske tv-seere, og drives i dag med lisens fra det engelske Medietilsynet Ofcom.
DN omtalte i desember brexit-problemene som kan oppstå for tv-kanaler som omgår det norske reklameforbudet for utenlandske spillselskaper gjennom å sende fra England.
Norske reklameinntekter for flere hundre millioner kroner kan stå på spill.
Bakgrunnen er at Storbritannia forlater EU, der det såkalte sendelandsprinsippet gjelder. Dette innebærer at kanaler som sender fra London bare trenger å forholde seg til reglene som gjelder i sendelandet, altså England, og ikke i hvert av EUs 28 medlemsland.
Det betyr også at de kan omgå det norske forbudet mot pengespillreklame. Men dette smutthullet kan forsvinne som følge av brexit.
Som DN skrev i desember, er oppfatningen i Kulturdepartementet at brexit kan gi større handlingsrom overfor kringkastere som er etablert i Storbritannia, og som retter sine sendinger mot Norge.
Frykter for drama
Samtidig har norske tv-produsenter engasjert seg på Discoverys side i kampen for å beholde reklameinntektene fra gamblingselskaper i utlandet.
– Sammen skaper vi i film- og tv-produksjonsbransjen rundt 1300 arbeidsplasser i Norge. I tillegg er vi en viktig oppdragsgiver for norske skuespillere og scenearbeidere. Pengene som kommer fra tv-reklamen til spillselskapene er sentrale for å kunne opprettholde store deler av denne bransjen. De bidrar til å finansiere norsk kultur og kulturarbeidsplasser, skrev Lasse Hallberg og Stina Greaker fra Monday Production, Feelgood Scene, Film og tv, Teddy tv og Norsk Fjernsyn i et innlegg i DN nylig.
Rask avgjørelse
Det bayerske medietilsynet BLM vil ta stilling til søknadene på et møte i München 14. februar.
Discovery har også besluttet å etablere europeisk hovedkontor for sine betal-tv-kanaler i Nederland.
Også Turner Broadcasting og NBC Universal søker om å få flytte sine kanaler fra England til Tyskland.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.