Kulturminister Linda Hofstad Helleland ba tidligere i høst Medietilsynet undersøke om NRK har en negativ innvirkning på mediemangfoldet.

Mandag møttes topper fra mediebransjen på Medietilsynets innspillsmøte før arbeidet starter. Blant medietoppene som var til stede, var Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen, administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, administrerende direktør Morten Micalsen i MTG TV og direktør for Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum.

Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen kalte NRKs posisjon på nett som «nådeløst konkurransevridende».

– Vi må konsentrere oss om det som skjer på det digitale området. Hvis det er behov for statsstøtte til å korrigere det markedet, skal denne støtten da bidra til å undergrave inntektssiden til aktører som sliter med å få forretningsmodeller til å fungere i overgangen fra papirindustri til digital virksomhet?, spurte Markussen.

Han fortsatte med å påpeke at NRK er alene i bransjen om å ha et stabilt og voksende inntektsgrunnlag de siste årene.

Vil ikke ha intern mediediskusjon

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen svarte på kritikken fra Markussen i sitt innlegg.

– Jeg håper Medietilsynets utredning kan tilføre en faktabasert gjennomgang og substans til diskusjonen. Det er borgernes og publikums synspunkt man må se dette fra, ikke gjennom en næringspolitisk diskusjon mediebedriftene imellom, sa kringkastingssjefen.

Han understreket at det ikke er en relevant kritikk i seg selv at NRK påvirker andre medier eller er konkurransevridende, ettersom NRKs primæroppgave er å sikre et mediemangfold og bruksmangfold i samfunnet.

– Det mest relevante punktet i NRK-plakaten er at NRK skal dekke demokratiske, sosiale og kulturelle behov, fremme offentlig samtale og medvirke til at hele befolkningen får tilstrekkelig info til å delta aktivt i samfunnet, sa han.

En rekke saker

Kulturministerens beslutning om en ny utredning kom etter en rekke saker i mediene, der det ble stilt spørsmål om NRKs har for stor makt i dagens Medie-Norge. DN har tidligere skrevet at kritikken særlig går på at:

  • Politikerne sørger for at NRKs lisensinntekter øker år for år, mens kommersielle medier har tapt 2,7 milliarder kroner i inntekter på fem år.
  • Etter å ha mottatt lisens publiserer NRK «gratis» nyheter og annet innhold til lesere og seere. Konkurrentene, som forsøker å ta betalt for sitt innhold, mener NRK gjør det vanskelig å få gjennomslag for brukerbetaling på nett.
  • NRK deler stadig mer innhold på Facebook. Dermed bidrar NRK til å bygge opp et amerikansk nettsamfunn som er blitt en formidabel konkurrent til norske medier. Det er anslått at Facebook henter to milliarder kroner i reklameinntekter fra det norske markedet i år.
  • NRK deler ikke nok av innholdet sitt med de andre mediehusene. Schibsted ønsker at NRK gjør alle sine egenproduksjoner – fra nyheter til «Norge Rundt» – tilgjengelig for visning på nettsidene til andre norske medier.
  • NRK har den siste tiden rekruttert en rekke ledere fra kommersielle mediehus som VG, Dagbladet og TV 2. Flere hevder NRK støvsuger konkurrentene for talenter. NRK er også blitt kritisert for å drive opp vikarlønningene.

Medietilsynet skal levere utredningen 1. mars 2018.(Vilkår)